Medi ambient

Interior obre un ampli debat per millorar la prevenció

La conselleria d'Interior vol reunir a la tardor els actors de la gestió de l'incendi

Alcaldes, mossos, bombers i ADF explicaran com van viure la situació d'emergència

La mateixa setmana en què s'ha donat a conèixer l'informe dels Bombers que valora la gestió de les tasques d'extinció durant els focs del juliol a l'Empordà, la conselleria d'Interior mou fitxa i anuncia que a partir de la tardor es posaran en marxa una sèrie de reunions per fer-ne balanç. Segons Albert Ballesta, director d'Interior a Girona, en el dia d'avui no s'ha adoptat cap mesura nova en relació amb l'informe dels Bombers, però sí que des d'Interior hi ha previst un treball més a fons quan ja s'hagi tancat la campanya de més risc d'incendi. El que es vol fer és una valoració global que començarà amb reunions de tots els actors que intervenen quan es posa en marxa un pla d'emergència: alcaldes, ADF, Mossos d'Esquadra, Bombers i altres col·lectius.

Aspectes pràctics

Aquestes reunions seran d'àmbit comarcal i han de servir per posar en comú l'experiència de tots els col·lectius que intervenen en moments de crisi, i en aquest cas concret, que es van haver d'enfrontar als incendis del juliol. Segons Albert Ballesta, aquest treball s'ha de centrar en aspectes molt pràctics de com es va gestionar aquella situació a l'Empordà, però els resultats i les conclusions que se'n puguin extreure han de ser vàlids per a altres situacions d'emergència com poden ser les nevades.

El director dels serveis d'Interior remarca que els alcaldes de l'Empordà afectats per l'incendi del juliol no han criticat excessivament els possibles moments de caos o descoordinació que recull el mateix informe dels Bombers (vegeu l'edició d'El Punt Avui d'ahir). “Tothom és molt conscient del fet que vam viure un incendi de primera magnitud, una catàstrofe que per les condicions meteorològiques que es van viure s'ha d'equiparar amb les catàstrofes que tenen un ressò d'àmbit internacional. De manera general crec que la resposta va anar prou bé, però evidentment tot és millorable i per això farem aquest treball de reflexió.”

Cap caos a la Jonquera

Des de la Jonquera, el municipi on van arrencar aquells focs, l'alcaldessa, Sònia Martínez, tampoc no creu que es pugui parlar de caos. “Vam ser els primers afectats i en cap moment, ni des de l'Ajuntament ni entre la població, va haver-hi una sensació de caos o de descontrol”, diu l'alcaldessa. Al contrari, Sònia Martínez remarca que van ser constantment informats de l'evolució de la situació. “El que es va decidir és prioritzar la protecció de les cases i les persones; és clar que això és en detriment de la massa forestal, però el vent i les condicions d'aquells dies no permetien fer altra cosa”, especifica l'alcaldessa. La millor prova d'aquesta excepcionalitat i de la rapidesa amb la qual es desplaçava el foc, tal com explica Sònia Martínez, és que només en quatre hores pràcticament tota la superfície de bosc del municipi va quedar cremada. L'alcaldessa de la Jonquera també creu, en canvi, que queda molta feina per fer en matèria de prevenció. “Fins que no passa, ningú no se'n recorda. S'han de tenir les parcel·les molt més cuidades; ja s'hi treballa i les ADF fan prevenció, però ho hem de fer molt més i tenim pocs recursos”, lamenta l'alcaldessa.

LA FRASE

La gestió dels focs va anar prou bé, però tot és millorable i per això farem aquest treball de reflexió
Albert Ballesta
director d'Interior a Girona

Franges de prevenció amb vaques a Palau-saverdera

Esteve Carrera

L'Ajuntament de Palau-saverdera impulsarà l'obertura de franges de prevenció d'incendis forestals posant-hi vaques que pasturin. Es tractarà de franges de 500 metres d'amplada al voltant del poble i de les urbanitzacions, en les quals es demanarà permís als propietaris perquè hi entrin petits ramats d'una vintena de vaques en perímetres establerts. La proposta va ser presentada ahir en el ple municipal per l'alcalde, Narcís Deusedas. “Ja hem parlat amb propietaris i en un 90% hi estan d'acord. Quan hem intentat desbrossar i netejar amb màquines hem tingut problemes, perquè les màquines fan destrosses i els propietaris no ens deixen entrar. Amb les vaques això no passa i funciona molt bé per netejar”, explica l'alcalde. Deusedas confia que es podrà fer amb ramaders del municipi i si no es buscaran en altres pobles. En el mateix ple d'ahir també es va aprovar d'actualitzar el pla d'emergències municipal. “Hem de fer un pla nou, perquè els plans que tenim han estat fets des de despatxos, lluny de la realitat local i no serveixen”, diu l'alcalde. L'actualització es farà amb l'ADF de Palau-saverdera i l'associació d'ADF de l'Alt Empordà, perquè es pugui ampliar a la comarca. “Ara no ens ha tocat –diu l'alcalde referint-se al foc del juliol–, però el 1986 va ser terrible, i sabem què han patit els municipis afectats. Un foc amb tramuntana pot començar a l'Albera, acabar al mar i ningú no el podrà aturar. Només podem fer prevenció.”

Bombers buscant un mas que és en runes des del segle XX

Un aspecte molt concret que es pot millorar en la gestió de situacions d'emergència com la que es va viure al juliol a l'Empordà és el coneixement precís de la població que viu en nuclis aïllats i és susceptible de ser evacuada. Sobre aquest punt, el president de l'Agrupació de Defensa Forestal de les Salines, Josep Rigau, insisteix que cal tenir un cens actualitzat de la població que viu en masos. Segons Rigau aquest cens ha d'estar en mans dels Mossos d'Esquadra o dels Bombers, però sobretot ha d'estar al dia. “Aquests dies durant els quals lluitàvem contra el foc de l'Empordà, em vaig trobar bombers –que no eren d'aquí– que buscaven un mas concret per evacuar-ne la gent; vaig ser jo qui els va informar que aquell mas que buscaven està en runes i buit des del segle XX. Això no pot passar. S'ha de saber en tot moment quanta gent hi ha a cada mas i si es tracta de gent gran o jove”, diu Rigau. En la mateixa línia que els alcaldes, Josep Rigau considera que no es pot retreure res als Bombers pel que fa a la gestió de l'extinció. Entén que es faci un balanç en fred i es pugui dir que s'haurien pogut fer les coses d'una altra manera, però també observa que és fàcil donar lliçons quan tot ha passat.

“El diumenge 22 de juliol va ser el caos, però era un caos inherent a la situació excepcional que es va viure. El foc era incontrolat i incontrolable per les condicions que teníem”, diu el president de l'ADF de les Salines.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.