La mort de l'N-II
Finalment l'Estat ha renunciat a desdoblar integrament la carretera més important de les nostres comarques
La precarietat del ferm i les obres l'han convertit en una trampa
En Santi Vila, en qualitat d'alcalde de Figueres, va definir l'N-II com el “corredor de la mort”, un títol que si repassem les xifres d'accidents a la carretera més important de les nostres comarques s'ha guanyat a pols. L'onze d'octubre es va fer públic un estudi del RACC en el qual es recollia que en plena crisi econòmica i per estalviar-se el peatge, el trànsit estava fugint de l'autopista AP-7 per passar a la carretera, malgrat que la ruta de pagament té entre el doble i el triple de capacitat i unes prestacions de seguretat molt majors que l'N-II, el desdoblament de la qual ha quedat congelat. Des del 2008, el nombre d'accidents a la carretera gairebé triplica el de l'autopista. Tot i la contundència de les xifres, han fracassat les pressions ciutadanes, empresarials, socials o institucionals perquè s'obrissin els peatges i a hores d'ara la majoria dels gironins saben que han perdut la batalla perquè el desdoblament arribi a bon port. I més després del 25 de setembre, quan el ministeri regit per Ana Pastor va publicar al BOE que el tram entre Tordera i Maçanet no s'executaria i deixava sense efecte l'aprovació signada el 2009 quan Rodríguez Zapatero encara estava al poder. Un dia més tard, el Partit Popular va acabar de rematar la jugada, ja que tot i reconèixer que es reprendrien les obres entre Caldes de Malavella i Sils, la responsable de Foment va aprofitar la presentació del PITVI ( Pla d'Infraestructures de Transport i Habitatge), en què es recollien els projectes a desenvolupar en els dotze anys vinents, per fer notar que l'N-II havia desaparegut de les autovies pendents i el seu traçat quedava reduït al tram de Fornells de la Selva fins a Maçanet, a més de les variants de Bàscara i Pont de Molins.
El 17 de novembre, a l'altura de Caldes de Malavella, dues-centes persones organitzades per la Plataforma N-II per la Selva, i darrere la pancarta “Volem sobreviure a l'N-II”, van ocupar durant més de mitja hora una carretera en la qual aquest any hi ha hagut cent accidents amb víctimes, amb dotze morts i dinou ferits greus. Al final de l'acte es va llegir un manifest en què es definia el desdoblament com una actuació imprescindible i puntualitzava: “L'N-II és un exemple del maltractament de l'Estat als ciutadans de Catalunya, i l'Estat espanyol ha demostrat que no garanteix els nostres drets ni la nostra seguretat.” La lluita per l'N-II continua, potser l'haurà d'acabar la Generalitat.