MEDI AMBIENT
Acesa replanta 2.424 arbres a les Deveses de Salt
Els treballs formen part de la recuperació de l'entorn vegetal de l'espai protegit, molt malmès per l'ampliació de l'AP-7
Quan creixin faran de barrera paisatgística i, en menor mesura, sonora
Els treballs de replantació d'arbres a les Deveses de Salt, espai natural amb 200 hectàrees dins la Xarxa Natura 2000 com a lloc d'importància comunitària (LIC) Riberes del Baix Ter, ja ha començat.
Les zones de replantació són els talussos de l'autopista, reconstruïts després de l'ampliació, i la zona del viaducte que travessa el riu Ter i que fa més de cinc-cents metres de llarg dins de l'espai natural. Pel que fa al viaducte, els arbres es plantaran en dues franges a banda i banda de l'autopista. Els tipus d'arbres que s'hi plantaran són freixes (277 exemplars), lledoners (140) i àlbers (276) —una espècie de pollancre—, amb una separació aproximada d'entre tres i quatre metres entre arbre i arbre.
Als talussos s'hi plantaran 430 roures, 438 alzines i 583 freixes, amb una densitat d'un exemplar cada dos o tres metres. A més, al peu dels talussos s'hi posarà la mateixa tipologia d'arbres que al viaducte, 113 freixes, 112 àlbers i 55 lledoners, de manera que en total seran 2.424 arbres d'espècies autòctones. De fet, els serveis tècnics municipals fa temps que lluiten contra la presència d'espècies invasores a les Deveses, algunes sobrevingudes precisament a causa de les obres d'ampliació de l'autopista, de quatre a vuit carrils.
La reforestació de les Deveses era una de les principals compensacions a Salt compromeses per Acesa a l'hora de fer l'obra. Els operaris van començar dimarts a plantar els nous exemplars, després que els darrers mesos s'hagi estat pactant amb els tècnics municipals quines eren les espècies que calia plantar, en quins llocs i amb quina densitat.
Més enllà de la regeneració d'exemplars que en el moment de fer l'ampliació es van tallar, els arbres tindran la funció de convertir-se en una barrera paisatgística que dissimuli la infraestructura, i, en menor mesura, en barrera sonora per esmorteir el soroll dels vehicles que hi circulen.
Passarà temps, però, abans que facin la funció que se n'espera, perquè el que es planta als talussos són plançons d'un pam d'alçada, aproximadament, a fi que quan creixin arrelin millor. Al viaducte i al peu dels talussos s'hi planten arbres d'una alçada d'un metre a un metre i mig. Tot i que les obres d'ampliació van acabar ja fa mesos, el replantament no s'ha iniciat fins ara per raons estrictament tècniques, a fi que les plantes tinguin més garanties de sobreviure.
LES XIFRES
Salt volia un pas per a vianants per sota el viaducte
Una de les compensacions que va demanar Salt va ser un pas per a vianants que seguís el viaducte, a fi d'obrir una via de comunicació a peu entre Salt i Sant Gregori. Acesa no s'hi va avenir.
S'han reaprofitat les terres vegetals dels antics talussos
L'ampliació de la infraestructura viària va obligar a desfer els talussos i, posteriorment, refer-los al nou emplaçament. Al damunt dels nous talussos s'hi va posar la mateixa terra vegetal que hi havia als vells. Es va guardar a l'efecte de reutilitzar-la. Un altre aspecte a tenir en compte és el pendent. S'ha fet a raó de dos metres verticals per cada tres d'horitzontals. És la relació que els tècnics consideren el pendent natural d'estabilitat.
Vint o trenta anys per recuperar la normalitat, si les deixen
Malgrat la replantació, les deveses de Salt no es recuperaran totalment de l'impacte de l'ampliació de l'AP-7 fins d'aquí a vint o trenta anys. Hi ha, però, diversos projectes d'infraestructures –alguns de congelats i d'altres a les beceroles, de moment– que, en cas de fer-se, posarien en perill la singularitat ecològica de l'espai natural. Són la variant Bescanó-Sant Gregori, dos gasoductes, una línia d'alta tensió i una via per a trens de mercaderies.