Medi ambient

El No a la MAT torna a Girona

Dues veïnes de Fellines s'encadenen a un bidó a la Gran Via i, amb cent persones, tallen el trànsit durant quatre hores

Els col·lectius convocants volen reactivar l'oposició a la línia de fa una dècada

Els crits de “No a la MAT! Ni aquí ni enlloc!” van tornar a envair ahir al matí el centre de Girona, on un centenar d'activistes van tallar el trànsit durant unes quatre hores –de poc abans de les nou del matí fins gairebé la una del migdia– en una de les artèries principals de la ciutat, la Gran Via Jaume I, cosa que va complicar la circulació en alguns punts al llarg del matí. L'acte es va fer coincidint amb la convocatòria a la Subdelegació del Govern espanyol de les tres últimes expropiacions del tram aeri Bescanó-Santa Llogaia –les dels tres propietaris pendents de Fellines (Viladasens), on es va suspendre la convocatòria del desembre– i va tenir com a punt fort l'embidonació –encadenament d'un braç a un bidó ple de ciment– de dues veïnes de Fellines contràries a la línia de 400 kV. Els bombers van necessitar gairebé dues hores de treball per alliberar-les i poder restablir el trànsit. Els mossos les van identificar i denunciar per delictes de desordre públic.

Els tres propietaris de Fellines estaven citats per les expropiacions a partir de les nou del matí, i la protesta dels anti-MAT va començar mitja hora abans davant la Subdelegació, que era custodiada per un fort desplegament policial. Els manifestants, que duien pancartes com ara “Prou polítics al servei de les elèctriques” i un munt d'estructures de canyes que simulaven torres amb paraules com ara “leucèmia”, “mort”, “càncer” i ”màfia”, van començar a ocupar la Gran Via Jaume I per tallar el trànsit. Llavors va arribar una furgoneta d'on els activistes van descarregar tot el material que tenien preparat. Així, van situar al mig del carrer dos bidons plens de ciment, als quals dues dones van encadenar el braç. Alhora, a l'edifici de davant –el contigu a la Cambra de Comerç– uns altres activistes van desplegar una gran pancarta.

El trànsit va quedar totalment interromput durant gairebé una hora, fins que a partir de tres quarts de deu els activistes van deixar un carril lliure per al qual van poder circular els autobusos. Els manifestants van voler en tot moment que fos una protesta pacífica i van pactar amb els mossos que, quan vinguessin els bombers, s'apartarien per deixar-los treballar. Les dues dotacions dels bombers van arribar cap a tres quarts d'onze i poc després van iniciar les tasques per alliberar les dues dones. Va ser una feina difícil, ja que van haver d'usar eines com serres radials i martells hidràulics –per trencar el formigó mesclat amb peces de ferro de dins dels bidons– prop del cap de les activistes. Per això, les van protegir amb plàstics, mascaretes, ulleres i casc. A la primera, la van alliberar poc abans d'un quart d'una i a l'altra, mitja hora més tard. Després de treure les restes dels bidons amb una grua, el trànsit va quedar restablert poc abans de la una del migdia.

La Maria Pilar, una de les veïnes de Fellines que es va encadenar, va agrair la tasca als bombers –“ens han tractat molt bé”– i va explicar que té diverses torres prop de casa: “Surts a la terrassa i està ple.” I que es va decidir a fer l'acció perquè va pensar que “no feia res mal fet, era ajudar i res més”.

Desmuntar la MAT

La protesta, la convocaven una dotzena d'entitats. A més de No a la MAT, l'assemblea Anti-MAT, Alarmat i la Xarxa per la Sobirania Energètica, hi havia col·lectius ecologistes com l'Iaeden, Naturalistes de Girona, Grup Antinuclear; partits com ara la CUP, Solidaritat, i Alternativa Verda; moviments com Procés Constituent i Arran, i sindicats com la CGT. La portaveu de l'Iaeden-Salvem l'Empordà, Bàrbara Schmitt, va explicar que l'acte d'ahir era el primer d'una nova campanya Desmuntem l'estafa elèctrica. No a la MAT, que era el lema de la gran pancarta desplegada a l'edifici de davant la protesta. “És perquè els ciutadans es recordin de la MAT i es convencin que això no s'ha acabat, que han aixecat les torres però que farem tot el possible perquè no es connecti. I més al futur, perquè es desmunti tota la línia”, va dir Schimtt. Amb l'objectiu de “tornar a enganxar els milers de persones que van sortir al carrer fa deu anys”, a partir d'ara es faran “més accions i xerrades als pobles”. També va avançar que una de les preguntes locals a Girona al multireferèndum del maig serà sobre la MAT.

Els activistes repartien ahir un manifest explicatiu amb el lema de la nova campanya, en què es denunciava que “l'incompliment de les distàncies de seguretat fa que el traçat sigui il·legal i les expropiacions també. Una oportunitat d'or per aturar la MAT”. S'hi deia que hi ha 14 nuclis on s'incompleix i es fa especial atenció a Fellines. Es parlava de distàncies de 280 i 180 metres, a més dels 17 metres de Can Planelles, on un activista es va enterrar el 8 de gener. Per aquells fets s'han imputat sis persones, que hauran de declarar el 26 de març. Llavors hi haurà el proper acte de Desmuntem la MAT.

2
dotacions dels bombers
van ser les encarregades d'alliberar les dues veïnes activistes de Fellines.
4
hores
va estar tallat el trànsit a la Gran Via de Girona ahir al matí: aproximadament des de les nou fins a la una.

Els tres propietaris firmen l'acord

Red Eléctrica ja té enllestides gairebé totes les torres del tram aeri de la línia de molt alta tensió (MAT) entre Bescanó i Santa Llogaia després de més de cinc mesos treballant-hi a un ritme alt. Li falten les dues torres que tenia pendents de poder començar a Fellines –en espera de les signatures d'ahir– i poques més que estan a mig fer. De fet, de completament enllestides ja en té 103 d'un total de 115.

La previsió és començar a passar-hi el cable la setmana que ve. Fa setmanes que van començar els treballs previs amb el “cable pilot” per poder instal·lar els cables a les torres, ja que en principi es preveia començar a passar-los al febrer en les que ja estaven aixecades. Al final, però, s'ha prioritzat anar enllestint gairebé totes les torres i passar després el cable, segons van explicar ahir fonts de REE.

Pel que fa al tram soterrat, ja s'hi ha començat a passar el cable. Concretament s'ha fet en un primer tram d'uns 1.800 metres de la rasa de la part gironina, que té una longitud total de 30 quilòmetres. A la part nord-catalana el cable ja està gairebé completament passat. Pel que fa al túnel, encara no s'ha començat a instal·lar-lo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia