La regulació boletaire només s'aplicarà a Poblet aquest any
Setcases, El massís de l'Orri (Pallars Sobirà i Alt Urgell) i els Ports (Baix Ebre i Montsià) en queden fora
Agricultura espera que comenci la temporada per establir quin serà el calendari final
El carnet de boletaire s'aplicarà enguany únicament al Paratge Natural de Poblet (Conca de Barberà), segons han assegurat des del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural. Això significa que aquest any la regulació no s'aplicarà al Ripollès, al Parc Natural de l'Alt Pirineu i al Parc Natural dels Ports. El pla pilot de recol·lecció de bolets es va aplicar per primer cop el 2012 a Poblet. L'any passat, la Generalitat el va estendre a tres noves zones: el massís de l'Orri (Pallars Sobirà i Alt Urgell), al municipi de Setcases (Ripollès) i als Ports (Baix Ebre i Montsià) amb uns carnets gratuïts.
Per a aquest any, però, el carnet de boletaire no s'exigirà en aquests tres espais atès que no se n'ha enllestit la normativa reguladora. Aquesta requereix el consens entre diverses parts, entre les quals els ajuntaments. I el fet que s'hagin celebrat recentment les eleccions i s'hagin constituït fa poc les noves alcaldies ha estat un dels motius pel qual la normativa no s'ha pogut desenvolupar. “Es prepararà i s'aplicarà després de l'estiu que ve”, assenyalen des del Departament.
Carles Fernández, alcalde de Setcases, assegura que en el seu municipi no va ser el consistori el que va decidir no acceptar-ho, sinó que van ser els mateixos veïns del poble. “Els habitants del municipi, en assemblea, no van voler acceptar que s'utilitzés Setcases com a prova pilot”, va dir Fernández, que va assegurar que fins ara hi ha hagut dues o tres reunions convocades conjuntament entre l'Ajuntament i Catalana Forestal.
Gerard Sabarich, alcalde de Rialp (Pallars Sobirà) assenyala que ja s'han mantingut contactes amb el Departament d'Agricultura i els responsables del Parc Natural de l'Alt Pirineu, dins del qual es troba el massís de l'Orri, per a l'aplicació del carnet. “Estem disposats que s'apliqui si s'incorporen algunes de les nostres propostes”, explica, com la regulació del trànsit, que hi hagi una limitació que no massifiqui el bosc i que sigui gratuït per als residents i aquells que hi tenen segones residències perquè no sigui una càrrega. La finalitat, segons l'alcalde, és que esdevingui un recurs turístic. Un altre element important és que la taxa que s'apliqui en el futur als boletaires reverteixi a la muntanya ja sigui fent gestió de neteja dels boscos o condicionant les pistes forestals.
Sabarich veu en part positiu que la mesura no s'apliqui aquest any. “Tindrem un any més per conscienciar els usuaris”, assenyala, atès que ja hi ha instal·lada la senyalització amb la informació.
D'altra banda, en el cas de l'espai de Poblet existeix una normativa reguladora aprovada per la Generalitat l'any 2012 de dos anys de durada. Atès que no es va poder aplicar l'any 2013 per la mala temporada de bolets que hi va haver, es va prorrogar fins al 2015. La normativa també estableix el preu públic i les condicions en què es concedeixen les autoritzacions. La zona de regulació abasta un total de 3.520 hectàrees del Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet que es troben principalment al terme de Vimbodí i Poblet però que també s'estenen als termes de l'Espluga de Francolí, Montblanc i una petita zona de Prades.
Enguany la campanya encara no s'ha posat en marxa en espera de la primera brotada, segons el Departament d'Agricultura. La primera temporada d'aplicació del carnet, que va durar un total de 61 dies, es van donar 2.158 autoritzacions, de les quals 1.725 eren veïns de la zona, 248 forasters, 107 jubilats i 78 menors de 14 anys. La gran quantitat d'autoritzacions sol·licitades anaven destinades als boletaires locals, que van representar un 79,91% del total d'autoritzacions.
En total, tots aquests permisos van suposar uns ingressos de 4.290 euros. La junta rectora del paratge natural va acordar destinar-los íntegrament a la promoció i difusió micològica amb un nou punt d'informació i d'expedició de carnets a l'entrada de Plans de Sant Joan. També a la conservació micològica a través de la instal·lació de sensors de temperatura i humitat del sòl i l'aire a la xarxa de parcel·les de seguiment de la producció i diversitat micològica gestionada pel Centre Tecnològic Forestal.
Durant aquest període el cos d'Agents Rurals va realitzar un total de 12 controls i 114 inspeccions. Aquests van ser de caràcter informatiu per fer saber als boletaires la regulació que s'aplica a la zona i indicar el lloc d'expedició de carnets en cas que no el tinguessin.
Entre 10 euros la temporada i 3 euros per una jornada
El preu públic establert per obtenir l'autorització de recol·lecció de bolets està fixat en 10 euros per temporada per a persones més grans de 18 anys i 5 euros per temporada per a edats compreses entre els 14 i 17 anys així com als jubilats. Les persones que tenen la condició de veïnatge tenen una bonificació del 90 per cent i, per tant, el cost és d'1 euro la temporada. Amb el carnet de boletaire es disposa d'autorització per collir-ne un màxim de 6 quilos per persona i dia. Els sol·licitants reben un document acreditatiu nominal que permet collir bolets durant tota la temporada.
Les zones autoritzades estaran senyalitzades i les infraccions se sancionen segons les lleis forestals. La vigilància es fa mitjançant el cos d'Agents Rurals del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural.
Segons l'administració, l'objectiu del pla és més educatiu i pedagògic que amb ànim recaptatori. La finalitat és que el boletaire aficionat que practiqui l'activitat compleixi les recomanacions i les bones pràctiques, i reconegui les diverses varietats.