Manresa i Vic, a la ruta en bicicleta InterCatalunya
La ruta, que ara està en fase de senyalització, serà una via de cicloturisme transversal de 298 quilòmetres, entre Lleida i Girona
Fins al 2018, la Catalunya Central obté ajuts per construir tres projectes de carril bici
El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya invertirà més de 4 milions d'euros en el període 2016-2018 per ampliar la xarxa de carrils bici i vies verdes arreu de Catalunya. Totes les demarcacions reben una part d'inversió. Per a les Comarques Centrals, concretament, també hi ha un tall de pastís. A la llista, hi ha un projecte transversal en què la Catalunya Central es veurà molt implicada: la ruta cicloturística InterCatalunya. És un itinerari de 298 quilòmetres entre Lleida i Girona, passant per municipis com Tàrrega, Cervera, Calaf, Manresa i Vic. La nova via es dibuixa per carreteres amb baixa intensitat de trànsit, camins rurals, vies urbanes i traces ferroviàries en desús. Coincideix en una part del traçat amb el camí de Sant Jaume, i en altres trams ofereix una alternativa per carreteres locals que facilita la pràctica del cicloturisme de mitjà o llarg recorregut i també l'esport de carretera. Des del departament destaquen: “Obre un nou ventall de possibilitats respecte al camí de Sant Jaume.” I també afirmen: “S'està enllestint la definició precisa del traçat de la via i redactant el projecte de senyalització, i també les actuacions que calguin per garantir la seguretat i continuïtat de la ruta.”
D'altra banda, la Generalitat té en compte fer inversions en tres projectes específics de la Catalunya Central, al Bages i a Osona. Es tracta de la via verda Manresa-Santpedor, la via ciclista Manresa-Viladordis i la via verda Sant Julià de Vilatorta. Anem a pams. La via Manresa-Santpedor està en fase de redacció. Tindrà 3,5 km de longitud al llarg de la carretera BV-4501 i serà apta per a ciclistes i vianants. Es licitarà el segon semestre del 2016. Pel que fa a l'actuació que afecta el nucli de Viladordis, es tracta d'un projecte de millora local, concretament de l'enllaç entre la carretera de Viladordis i la ronda de Manresa. Aprofitant una actuació urbanística s'està fent el projecte d'un espai cívic, per a vianants i ciclistes. Es calcula que la longitud de la via verda serà d'un quilòmetre, amb un espai de 2,5 metres d'amplada per a vianants i ciclistes, i amb un parterre arbrat. El tercer projecte ja està en fase d'execució. És la nova via verda adjacent al nou enllaç entre l'eix transversal i la BV-5202 a Sant Julià de Vilatorta (Osona). Farà 800 metres de longitud, i 2,5 metres d'amplada. Estarà acabada al juny.
Segons Marc Aloy, regidor de Planejament i Projectes Urbans, i d'Entorn Natural de l'Ajuntament de Manresa, i també responsable de Medi Ambient al Consell Comarcal del Bages, tot plegat és una bona notícia. Els projectes que afecten Manresa representen, diu, “una connexió amb els municipis veïns i també amb l'entorn natural més proper”. A part d'aquests projectes, Manresa, amb l'entitat Meandre, treballa en un nou carril bici.
LES XIFRES
Turisme sobre rodes
Més de 2,5 milions de catalans són usuaris de la bicicleta. D'aquests, prop de 500.000 la utilitzen diàriament per a activitats de lleure, oci o desplaçaments d'àmbit quotidià. Segons les dades del Baròmetre de la Bicicleta 2015, l'ús més habitual d'aquest mitjà a Catalunya està relacionat amb el lleure i el turisme (63%). Per tal de potenciar més aquesta activitat, la conselleria ha previst impulsar dues grans rutes ciclistes en els propers anys. Una d'elles és la ja esmentada via InterCatalunya, i l'altra és la via Mediterrània-EuroVelo8, un eix de 350 quilòmetres paral·lel a la costa mediterrània entre la Jonquera (Alt Empordà) i Castelló (Plana Alta). Des de 2013 està en servei la part entre la frontera francesa i Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà), dins la ruta cicloturística Pirinexus.
Aquestes grans rutes coincideixen amb la voluntat de la UE de potenciar polítiques perquè el turisme contribueixi a l'Objectiu Europa 2020, és a dir, a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador. Precisament, el cicloturisme pot aportar a la sostenibilitat del turisme mitjançant la reducció d'emissions contaminants i esdevenir un mitjà per millorar les condicions de benestar de la ciutadania.