REE descarta les sis alternatives al ramal de la MAT a la Selva
La companyia troba inviables les opcions de l'estudi dels enginyers
Insta el govern a autoritzar el projecte
La companyia Red Eléctrica (REE) ha descartat les sis alternatives de l'estudi del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Catalunya, encarregat per la Generalitat, sobre el ramal de la Selva de la línia de molt alta tensió (MAT). REE troba inviables tècnicament les sis opcions dels enginyers perquè, a més, no permeten “alimentar el tren d'alta velocitat”, segons va dir ahir el delegat de Red Eléctrica a Catalunya, Lluís Pinós, com recull l'Agència Catalana de Notícies (ACN).
Red Eléctrica considera que el projecte que ha de tirar endavant és el que hi havia fins ara sobre la taula: fer passar la línia aèria pel mig de les Guilleries. “Hem fet una doble anàlisi: de funcionament de la xarxa i d'implantació al territori. La conclusió és que l'única solució per alimentar el TAV és una línia de 400 kV”, va dir Pinós a Madrid, en una trobada amb els mitjans amb motiu de la junta d'accionistes de REE.
Disset quilòmetres
El ramal dels 400 kV projectat per la companyia s'estén al llarg de 17 quilòmetres (12 a Santa Coloma i 5 a Riudarenes) i té 41 torres. El ramal hauria de connectar la subestació de Riudarenes, construïda, amb la torre número 134, que és a uns cent metres d'un centre budista de Santa Coloma, a les Guilleries. La Generalitat s'ha oposat al projecte amb una moció al Parlament el 2004 i el Congrés ha demanat, fins i tot, que es derogui el ramal.
El 5 d'octubre del 2016 una proposició no de llei, aprovada per la comissió d'Energia del Congrés, va instar el govern espanyol a derogar el ramal de la MAT. Hi van donar suport, entre altres formacions, ERC, En Comú Podem, el PSC i el PDeCAT, i s'hi van oposar el PP i Ciutadans.
D'altra banda, REE ha iniciat el moviment de terres per tal de construir la línia aèria de transport de 220 kV simple entre la subestació de Juià i la subestació la Farga (MAT), a Sant Julià de Ramis. REE preveu que funcioni d'aquí a divuit mesos, és a dir, l'últim trimestre del 2018.
LA FRASE
Baiget i l'anunci del “comú acord” del juliol
Després d'haver analitzat l'estudi del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Catalunya, REE espera que el govern es mogui i autoritzi el projecte. El juliol del 2016 el conseller d'Empresa i Ocupació, Jordi Baiget, va assenyalar a Santa Coloma que el govern frenaria el projecte fins que REE no hagués analitzat l'estudi. REE va signar un conveni amb el govern, segons el qual “cada cop que es construeixi una infraestructura es faci de comú acord”, va afirmar el conseller.