El caos del Prat obre un nou front amb Foment i l'Estat
El govern i les institucions catalanes reclamem solucions
Interior admet errors i pren mesures sense informar-ne el govern
Les dues administracions en faran un seguiment per separat
La Generalitat, els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat i la Cambra de Comerç han creat una comissió per fer el seguiment setmanal dels problemes a l'aeroport del Prat generats a la zona de control de passaports, i instar l'Estat a buscar solucions. L'Estat i Aena, que gestionen l'aeroport i que són els únics que tenen competència en aquesta instal·lació, no van assistir ahir a la reunió convocada pel govern, on es va acordar vigilar estretament la infraestructura, de manera similar al seguiment que ja fa el govern català amb rodalies.
Els dos seients buits reservats per a Enric Millo, delegat del govern a Catalunya, i Sonia Corrochano, directora de l'aeroport Barcelona-el Prat, eren visibles i incòmodes. Una imatge que posa de manifest l'enfrontament pel Prat entre les dues administracions, ja que al matí la Delegació del Govern de l'Estat havia reunit els responsables del Ministeri de l'Interior i dels cossos de seguretat per buscar solucions al col·lapse.
“L'Estat i Aena han estat convidats a formar part d'aquesta comissió i per a nosaltres és inconcebible que no s'hi incorporin. Seria un menyspreu a les institucions i a la ciutadania”, lamentava el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que va retreure al govern espanyol que “es passin el dia dient-nos, a nosaltres, que hem de fer cas dels problemes reals de la gent i ara que tenim un problema real molt gros són ells els que no hi són”. I va acabar acusant-los de fer “un discurs contradictori”.
L'Estat, però, ja havia decidit minuts abans que ampliarà el nombre d'agents, comprarà més verificadors i que farà un seguiment propi setmanal de la situació a l'aeroport de Barcelona, tres setmanes després de les primeres cues. Com a mínim, el secretari d'estat de Seguretat, José Antonio Nieto, sí que va admetre errades i va demanar disculpes als viatgers. Millo i Nieto van anunciar que faran un seguiment també setmanal de la situació al Prat. No es preveu tampoc que posin en comú les irregularitats o els dèficits detectats.
El caos generat a l'aeroport de Barcelona arran de l'entrada en vigor d'una normativa comuna europea de seguretat que obliga a controlar un per un tots els passaports dels viatgers que van o tornen de territori Schengen va ser qualificat ahir d' “inacceptable, improvisació i de gestió poc responsable” per la Generalitat, els ajuntaments de Barcelona i el Prat i la Cambra de Comerç. Les tres institucions –per la Generalitat hi havia els consellers de Territori i Sostenibilitat i Empresa i Coneixement– van lamentar la imatge que s'està donat de Barcelona i van instar a prendre mesures reals. “Des que va començar aquesta crisi hem parlat desenes de cops amb l'Estat i cada dia ens deien que això l'endemà se solucionava. I l'endemà tornava a passar”, es va queixar el conseller Rull. Les administracions catalanes i els empresaris no volen ni pensar en una situació no immediata “tenint en compte que la programació de vols, d'arribades i sortides, i la xifra de passatgers se sap amb molta antelació”.
Aquestes tres entitats, que treballen conjuntament en el comitè de rutes, que es dedica a buscar noves rutes aèries des de l'aeroport de Barcelona, va avisar que ja havien advertit les autoritats espanyoles de les possibles dificultats que podria suposar l'entrada en vigor de la nova normativa europea. Van avisar el 26 d'abril i, efectivament, pel pont de l'1 de maig les cues en el pas fronterer van arribar a les tres hores. Centenars de persones van resultar afectades, sobretot turistes, i desenes van perdre els vols que tenien connectats des de la capital catalana.