El futur passeig entre Arenys i Canet aixeca polèmica per l'aparcament
Costes diu que és un espai de domini públic i els amos de les guinguetes reclamen que s'hi pugui aparcar
La platja del Cabaió té una longitud d'uns 1.500 metres, dels quals només uns 600 es troben dins el terme de Canet de Mar. L'espigó de llevant del port d'Arenys de Mar frena la sorra d'una platja amb 50 i 90 metres d'amplada. Des de fa dècades, els respectius ajuntaments han parlat amb les administracions pertinents de com urbanitzar aquest sector més verge, un indret que s'ha pogut mantenir allunyat dels dos nuclis urbans.
El projecte aprovat per la Generalitat i que fins al 20 de desembre està en exposició pública, ordena el sector amb un vial de pas rodat només d'accés per a vehicles de serveis, amb dues entrades des de la zona del Portinyol i el pas subterrani que es farà per sota la via del tren a Canet. Aquest vial tindrà quatre metres d'amplada i, al costat, s'hi farà el nou passeig marítim, amb arbres a banda i banda, que disposarà d'un carril bici de 2 metres d'amplada i una vorera pels vianants de 6 metres.
Segons es va confirmar ahir des del servei de Costes, està previst iniciar les obres, la inversió prevista per a les quals és de 5,8 milions d'euros, l'any vinent. El regidor d'Urbanisme d'Arenys de Mar, Jordi Pera (ERC) va explicar que els treballs podrien començar al març a la zona del Portinyol, amb un canvi en els serveis, i a l'estiu s'aturarien per continuar després de la temporada de bany. El regidor es va limitar a recordar, davant la polèmica que s'ha generat al municipi per la manca d'aparcament, que la llei de Costes prohibeix aparcar a les platges. «Que volem tenir, un passeig digne o ple de ferralla? No tots els de les guinguetes ho veuen malament; de fet, es queixen només uns quants», va assegurar.
Espai mediambiental o zona lúdica?
L'ordenació de la platja del Cabaió, coneguda també amb el nom de la tercera platja, es planteja com una recuperació mediambiental de la zona. Així es tenen en compte el tractament dels rials i el torrent que hi desemboquen i la vegetació del futur passeig. En aquest sentit, els empresaris que es consideren afectats per aquesta «actuació paisatgística» lamenten que no s'hagi considerat que es tracta d'un espai que els últims anys s'ha convertit també en una potent zona lúdica. Les al·legacions que avui tenen previst presentar a la Generalitat des de l'Associació de Guinguetaires es basen en aquest fet i s'hi reclama que es revisi el projecte per estudiar un doble vial de lliure circulació. Segons va explicar la vicepresidenta de l'entitat, Maite Pi, també volen que es tingui en compte l'aparcament, ja que la platja està allunyada dels dos nuclis urbans. Tot i que la llei de Costes ho prohibeix, els empresaris assenyalen que hi ha excepcions en algunes poblacions que tenen aparcaments a tocar de la platja, com és el cas de Calella i de Mataró. «Entenem que és un greuge comparatiu», afirma.
3.500 signatures
La manca d'aparcament al llarg de tot el passeig ha generat polèmica entre els empresaris que tenen les guinguetes en aquest tram de la platja, moltes de les quals també obren les nits d'estiu. Es queixen que, si la clientela no pot arribar amb vehicle, s'està sentenciant aquests negocis, perquè la gent no hi anirà caminant, ja que la platja queda allunyada del nucli urbà. Aquesta darrera setmana els empresaris han rebut el suport de 3.500 veïns que han signat una reclamació que s'aturi el projecte, que, d'altra banda, ja està aprovat. Avui es presentaran les al·legacions al projecte, amb les signatures recollides aquests últims dies.