Infraestructures i serveis

Infraestructures

Pressió perquè el tercer fil connecti amb l’alta velocitat

Foment confirma l’ample mixt ferroviari en doble via de Vila-seca a Castellbisbal el 2020 mentre el territori s’alia perquè porti altes prestacions per a passatgers a la costa

Ferrmed demana el TAV entre Tarragona i València

Pressió del Camp de Tarragona perquè l’esperat projecte del tercer fil, que ha de permetre que circulin trens en ample internacional per la via convencional de la costa des de Vila-seca i Tarragona i en direcció a Castellbisbal, disposi també d’una connexió amb la xarxa d’alta velocitat per a passatgers i dugui, per tant, els serveis d’altes prestacions per a passatgers al centre de Tarragona.

El regidor d’Urbanisme de Tarragona, Josep Maria Milà, va confirmar ahir durant la jornada organitzada pel lobby Ferrmed a la ciutat que s’està treballant per pressionar “amb una veu única” el Ministeri de Foment perquè accepti que la futura via d’ample mixt tingui una interconnexió amb la d’alta velocitat. Aquest enllaç tradicionalment s’ha demanat entre l’Arboç (Baix Penedès) i la Granada (Alt Penedès), però Foment el va rebutjar pel seu elevat cost.

Un altre calendari

Justament el coordinador del corredor mediterrani del Ministeri de Foment, Juan Barios, va confirmar ahir que el tercer fil estarà operatiu a totes dues vies de la línia d’ample ibèric entre Vila-seca i Castellbisbal l’any 2020, tal com el ministre, Íñigo de la Serna, ja va anunciar a principis de mes a Cambrils. Foment està ara refent el projecte del tram entre Castellbisbal i Martorell i mantindrà el projecte de la resta de trams. La incorporació del tercer rail en les dues vies permetrà que hi puguin circular serveis tant per a mercaderies com per a passatgers en ample europeu, que conviuran amb els serveis ja existents ara en ample ibèric.

El calendari que Foment va confirmar va ser rebut amb escepticisme, i alguns van recordar les promeses incomplertes sobre la infraestructura, que hauria hagut d’estar en marxa a final del 2015. “Volem concreció. Hem de deixar de parlar de Tarragona com un nus sense solució”, va denunciar el batlle tarragoní, Josep Fèlix Ballesteros.

Reus - Roda

El regidor d’Urbanisme de Tarragona va avançar que les converses per pressionar Foment s’estan duent a terme entre els ajuntaments de Tarragona, Reus i Vila-seca, així com també amb la participació de la Generalitat. L’aliança territorial, però, anirà també en una segona direcció: garantir que el tercer fil sigui provisional, tal com es va acordar inicialment, i que, per tant, arrenqui aviat el projecte de línia definitiva d’ample europeu per a mercaderies per l’interior.

“Es vol aconseguir un projecte i traçat en què estiguem tots d’acord, no sols una idea”, va subratllar Milà, que va advertir que una falta de consens podria perpetuar el tercer fil, opció que el sector turístic tem per la convivència del pas de mercaderies amb els càmpings. En aquest sentit, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, va reclamar ahir a Foment que el projecte, que passaria per la reutilització de la línia Reus i Roda de Berà, es posi en marxa entre els anys 2022 i 2023. En la mateixa línia es va expressar el president de Ferrmed, Joan Amorós, que va reclamar que la línia estigui en marxa en l’escenari del 2026.

Més inversió a l’interior

Ferrmed va fer pública ahir la coneguda com a Declaració de Tarragona, en què reclama també al Ministeri de Foment que comenci a plantejar el desdoblament del corredor, que hauria de passar a tenir quatre vies, davant d’una previsible saturació d’aquí a deu anys. “El corredor mediterrani no existeix per a l’alta velocitat en els projectes de Foment”, va denunciar Amorós, que reclama una línia d’alta velocitat entre Tarragona i València. “És inconcebible que no hi hagi connexió d’alta velocitat entre Barcelona i València”, va afegir.

El lobby també denuncia que el govern estatal està invertint més en el ramal per l’interior del corredor (i que passa per Madrid). “Tots dos s’haurien d’executar al mateix temps”, va subratllar Amorós, que demana que la Unió Europea prioritzi aquelles àrees on hi ha més trànsit i activitat, i que inclourien l’arc mediterrani català.

LA XIFRA

8.000
vehicles pesants
circulen cada dia per Tarragona per l’A-7 i l’AP-7. Només el 2,7% de les mercaderies van en tren.

LA FRASE

La inversió s’ha de concentrar on hi ha l’activitat. Resoldrem així molts problemes mediambientals
Joan Amorós
President de FERRMED

Les empreses, impacients per la connexió

Ferrmed va aplegar prop de 180 persones en una conferència dedicada al corredor mediterrani i al nus de Tarragona. El lobby empresarial va convidar diverses companyies que operen al Tarragonès per expressar la necessitat d’una millor connexió per a la seva activitat. “Volem créixer al Port de Tarragona, i per això necessitem infraestructures i connexions”, va afirmar el director de logística de Volkswagen Audi a Espanya, Antoni Torà. “Tenim un carregador de ferrocarril que no fem servir des del 2006, i les empreses que s’hi interessen ho descarten pel canvi d’ample de via a la frontera”, va lamentar la directora general d’Euroenergo SA, Anastasiya Mozgovoy. Tant companyies com administracions van recordar que transportar més mercaderies en tren reduiria la contaminació i el col·lapse viari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.