Infraestructures i serveis

Xarxa ferroviària

Reben el tren de París a Portbou amb peticions

Les plataformes de passatgers ferroviaris de l’Empordà i l’altra banda de l’Albera hi veuen una bona notícia, però mantenen el decàleg de mesures per potenciar el servei

Un centenar de persones van rebre ahir al matí a Portbou el primer tren de la companyia francesa SNCF provinent de París que suposa el restabliment del servei nocturn amb la capital de l’estat veí, convocats per l’associació Defensem el Tren de l’Empordà i l’entitat homòloga nord-catalana que aplega els usuaris de la línia ferroviària Perpinyà-Cervera/Portbou. L’ambient, segons Josep Maria Loste, era festiu, però de reivindicació: “És una recuperació a mitges, només a l’estiu i els caps de setmana, i voldríem que el servei circulés diàriament”, com abans de la seva supressió, a final de l’any passat.

Tot i així, el gest és un pas endavant i el portaveu dels usuaris ferroviaris de la Catalunya del Nord, François Schneider, també coincideix que caldria reforçar amb més freqüències de serveis regionals, a banda i banda de la frontera, i l’abolició de la normativa d’explotació entre la Renfe i la SNCF que impedeix que els trens francesos que acaben recorregut a Portbou carreguin passatgers en la tornada cap a Cervera i que els de la Renfe també hagin de recórrer el tram internacional de Cervera a Portbou de buit. Si la norma quedés sense efecte, les dues estacions fronteres guanyarien automàticament 11 freqüències que donarien molta més permeabilitat a la frontera ferroviària.

Apostar pel tren

El president de l’associació per la Promoció del Transport Públic, Ricard Riol, va lamentar que el transport ferroviari “continua sent l’assignatura pendent del país”. Loste va dir que Defensem el Tren de l’Empordà es continuarà mobilitzant per aconseguir fer subterrani el traçat urbà de Figueres, una inversió que “blindaria el futur de la línia”, que defensen com a actiu social i turístic.

Però més enllà d’això, els usuaris empordanesos insisteixen en un decàleg de mesures que es completen amb l’exigència d’un millor manteniment de la via i reforç de la infraestructura –per arranjar els punts negres del traçat de la línia R11, sobretot entre Portbou i Maçanet-Massanes i amb especial incidència en el punt negre del pont de Colera; l’elevació d’andanes i reformes en l’accessibilitat a l’estació de Portbou; més intermodalitat en les connexions del tren i els busos comarcals; que més trens facin parada a les estacions de Vilajuïga i Colera; bitllets o títols multiviatge amb preus més avantatjosos; i més diàleg entre la Generalitat, el Consell de la regió francesa Occitània i les operadores per coordinar horaris. A més, voldrien un bus que garantís la connexió entre Portbou i Cervera quan per tren no sigui possible.

LA XIFRA

100
persones
són les que ahir van rebre a Portbou el tren nocturn de París, recuperat a l’estiu i els caps de setmana.

LA DATA

10.12.16
a final de l’any passat
és quan el govern francès va suprimir el servei, en considerar-lo deficitari.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia