trànsit
infraestructures
Arreglaran a final d'any el revolt de la Pilastra, a Bescanó
La Generalitat ha adjudicat ja les obres per ampliar de 6 a 9 metres el vial, ampliar cunetes i fer una separació central entre carrils
Un cop acabi, el govern es compromet a fer la variant d'Anglès
L'esperada obra de millora del tram de l'N-141e entre Montfullà i Bescanó, conegut com el tram de la Pilastra, començaran abans d'acabar l'any. El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha adjudicat les obres de millora del revolt, un dels punts negres més destacats de la xarxa viària gironina.
L'actuació serà en un tram d'1,8 quilòmetres des del giratori d'entrada a Bescanó fins a un dels accessos a Montfullà (el que connecta amb el carrer Miquel Martí i Pol, on hi ha la parada de bus). Els treballs al sector del revolt consistiran en un eixamplament de la carretera, que passarà dels 6 metres actuals —6,5 en algun sector— fins als 9 metres. Seran dos carrils de 3,2 metres i dos vorals d'un metre cadascun. Entremig dels carrils es deixarà una franja zebrada de 60 centímetres que ha de servir de reforç a la seguretat dels vehicles que circulin en els dos sentits. A més de l'eixamplament, es reduirà l'angle del revolt, que actualment té una visibilitat deficient —sobretot en sentit Salt— pel vessant de la muntanya, a més d'estar permanentment a l'obaga, fet que havia provocat accidents els mesos de més fred. L'actuació es complementarà amb la millora de la senyalització, el drenatge, la instal·lació de noves barreres de seguretat i l'aplicació de mesures d'integració ambiental.
Les obres tenen un pressupost de 3,4 milions d'euros i un període d'execució llarg, tenint en compte l'alta densitat de trànsit de la carretera. Seran dotze mesos, per un vial pel qual passen entre 8.500 i 13.500 vehicles diaris, entre els quals hi ha vehicles de gran tonatge.
La variant d'Anglès
La millora del revolt de la Pilastra serà un pas més cap a la llargament reivindicada millora de l'N-141e, coneguda al territori com la “carretera de la vergonya”. Un cop s'acabi la intervenció a la Pilastra, el govern es compromet a posar fil a l'agulla per fer la variant d'Anglès, que permetrà connectar l'N-141e amb la C-25 (l'eix transversal) sense passar per l'interior del municipi. El projecte té un cost de 29 milions d'euros.
LES XIFRES
Una intervenció que és urgent des de fa dècades
L'anunci de l'adjudicació de les obres de millora de l'N-141e sembla la confirmació que les reiterades promeses d'actuacions de calat a la “carretera de la vergonya” per fi es desencallen. A final de juny el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, es va comprometre a dur a terme la intervenció. Però és que el territori feia anys que ho reclamava, i els governs que podien actuar-hi asseguraven que ho farien. L'anunci de Rull va ser rebut amb satisfacció entre els alcaldes, i amb esperança per part d'alguns usuaris, com per exemple els de la plataforma Carretera de la Vergonya, escarmentats perquè fins ara havien rebut promeses que no es complien o havien vist actuacions que tenien una incidència menor en la millora de la seguretat. Caldrà veure com es concilien dotze mesos d'obres en el coll d'ampolla que és la Pilastra amb l'alta densitat de vehicles lleugers i pesants que hi passen diàriament. A milers. Hi ha el risc que siguin dotze mesos d'espant per a la mobilitat, si no se sap trobar una solució. Però molt més terrorífic ha estat durant dècades circular pel traçat actual, en el qual han perdut la vida diverses persones, i hi ha hagut ensurts, accidents greus i menors. La resposta arriba molt tard. Però, per sort, arriba.