Infraestructures i serveis

Infraestructures

Impuls a la via d'ample internacional a Vilamalla

El govern posa a licitació el projecte per implantar la via d'ample internacional a la terminal de mercaderies

Costarà entre 7 i 9 milions d'euros però fins a la primavera no hi haurà el projecte

El Departament de Territori i Sostenibilitat va posar a licitació ahir la redacció del projecte per a la implantació de la via d'ample internacional (UIC) a la terminal de mercaderies de l'Alt Empordà. Així mateix, preveu la realització de la connexió de la terminal amb ample estàndard europeu a la Xarxa Ferroviària d'Interès General (RFIG). El projecte permetrà impulsar aquesta infraestructura i donarà resposta a les demandes de les empreses que han manifestat la voluntat de fer ús de la terminal intermodal quan aquesta disposi d'ample internacional.

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, va recordar ahir que la terminal de Vilamalla és “un node de connexió dins la logística global” i una de les terminals “prioritàries” del país des del punt de vista del corredor mediterrani. A més, hi va afegir que és molt important destacar que hi “coincideixen els objectius de la Unió Europea, Adif i la Generalitat”, ja sigui perquè s'afavoreix un projecte transfronterer, per la col·laboració publicoprivada i per la connexió entre nodes de productivitat. “Aquí ja hi ha una connexió bàsica entre Figueres i Vilamalla que es va fer al seu moment amb el tercer fil” i, per tant, es tracta d'un projecte que “rendibilitza una inversió ja feta”.

Pel que fa al cost, Font calcula que pot oscil·lar entre 7 i 9 milions d'euros, un 50% dels quals es preveu aconseguir-los amb ajudes europees del fons Feder i, per tant, l'Estat i la Generalitat haurien d'assumir prop de 2 milions cadascun, segons calcula Font. “Encarreguem el projecte amb el coneixement d'Adif i quan el tinguem acabat, que esperem que sigui la primavera que ve i esperem ja amb nou ministre, veurem la voluntat del govern espanyol per invertir”, hi va afegir Font, que, a més, insisteix que un cop en funcionament la terminal pot esdevenir un “tractor de noves inversions logístiques”.

El projecte

A més de la connexió de la terminal amb ample estàndard europeu a la RFIG, com a mínim al costat nord, el projecte preveu allargar les vies fins a 750 metres i dotar-les d'ample de via mixt –ibèric i internacional–. També es faran obres dins la terminal per dotar-la de vies d'ample mixt i la realització de totes les obres necessàries que se'n derivin, així com la millora de la mateixa estació.

El conjunt de l'obra té dos àmbits d'actuació: un dins de la RFIG i l'altre a la mateixa terminal i el ramal de connexió amb la xarxa estatal. A la RFIG, els treballs consistiran a canviar l'ús i els amples actuals de les quatre vies existents. Així, les vies 2 i 4 seran d'ample mixt i 750 metres de longitud, i serviran com a vies d'expedició i recepció de la terminal de Vilamalla. La via 3 es mantindrà com a via d'ample ibèric i donarà continuïtat al trànsit general entre Figueres i Barcelona. La via 1 serà d'ample mixt i servirà per al trànsit general entre Barcelona i Figueres.

LA XIFRA

7-9
Milions d'euros
costarà el projecte, segons calcula el secretari d'Infraestructures i Mobilitat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.