Infraestructures i serveis

Infraestructures

Indignació pel nou retard en la posada en marxa del tram de via desdoblada entre Vandellòs i Tarragona

Trens Dignes qualifica d'“impresentable” l'anunci del ministre de Foment

La Plataforma critica que no es prevegin inversions per millorar els accessos dels trens a Barcelona

L'anunci d'un nou retard en la posada en servei del nou tram de via del Corredor Mediterrani entre Vandellòs i Tarragona ha generat indignació entre les entitats del territori que defensen la millor del transport ferroviari.

La Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre i el Priorat ha qualificat d'“impresentable” que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, hagi posposat fins l'abril de 2018 l'obertura –i només en proves– d'un tram que la seva antecessora en el càrrec, Ana Pastor, havia anunciat que entraria en funcionament a principis d'any, després de nombrosos retards.

“És impresentable i no entenc com algú pot celebrar que es posarà en marxa algun dia”, ha denunciat. S'ha referit així no només al nou ajornament verbalitzat pel ministre sinó també a la reacció del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull que, tot i criticar els endarreriments experimentats, ha posat en valor el compromís del govern espanyol.

La plataforma posa en dubte que el ministeri de Foment acabi complint la nova data després dels reiterats endarreriments en la finalització d'una obra que s'ha anat posposant constantment al llarg dels últims anys.

Casadó ha precisat que el govern espanyol encara no ha ni encarregat els “canvis d'agulla” i els “desviaments” que s'han d'instal·lar a la via, com tampoc els trens “híbrids” que han de permetre alternar l'ample de via ibèric amb l'europeu més enllà de l'intercanviador previst entre la T-11 i el sud de l'aeroport de Reus. “Això representa adquirir nous materials i no es fa d'un dia per a l'altre”, ha apuntat. Es tracta de peces que s'han de demanar per encàrrec concret. “No ens creiem res del que es diu. Volem veure que es fa feina i no s'està fent perquè no tenen el material encarregat: no el poden instal·lar perquè no existeix”, ha resumit.

El coll d'ampolla que actualment forma el tram de via única entre Vandellòs i Tarragona és un dels arguments tècnics que dificulten la millora dels temps de trajecte entre les Terres de l'Ebre, el Camp de Tarragona i Barcelona. La posada en marxa del desdoblament, sobre el paper, permetria reduir en 35 minuts un trajecte que durant els últims anys acumula retards substancials i innombrables incidències.

Coll d'ampolla per entrar a Barcelona

Trens Dignes també ha lamentat que la trobada entre de la Serna i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, no hagi servit per concretar inversions que permetin millorar l'accés dels trens de Rodalies a Barcelona, un altres dels grans problemes que identifiquen a la xarxa.

Des de la Plataforma assenyalen que, més enllà sobre la discussió pel traspàs de Rodalies i l'estat general de les inversions a la xarxa, és necessari implementar projectes de millora dels accessos ferroviaris a Barcelona. Consideren que és una dels principals obstacles per a la millora del servei. “És fonamental. Si no hi ha entrades per Barcelona sempre estarem igual: hi ha només dos vies per arribar-hi”, ha recordat Casado.

La Plataforma ha criticat que s'aposti pel projecte de tercer fil per dotar d'ample europeu el Corredor Mediterrani en lloc de no implantar-lo a tot el trajecte, que de moment es quedarà únicament amb ample ibèric. Segons Trens Dignes, optar per aquest tercer fil tindrà un “cost brutal” de recursos públics. En concret, en aspectes com el canvi dels sistemes informàtics, les senyalitzacions i els controls de la línia.

“Haurien de posar ample europeu a tot el trajecte i si hi ha problemes amb algunes empreses de transport de mercaderies –que aposten pel manteniment de l'ample ibèric– sortiria a compte a ajudar-los a fer els canvis necessaris, perquè costarà una fortuna immensa”, ha conclòs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia