Adif comença a treballar en el projecte del nou baixador de Premià de Mar
L'empresa ferroviària es reuneix amb una delegació municipal i ja disposa de la documentació prèvia
Aquesta vegada podria ser la definitiva. A Premià de Mar, però, l'actitud predominant és la precaució. Segurament perquè la història del baixador de Can Pou-Camp de Mar és una història plena de decepcions i mala sort. Aquesta estació projectada i aixecada els anys seixanta mai no ha arribat a entrar en funcionament, al contrari del que ha passat als municipis veïns (el Masnou disposa de dues parades i el 2003 va entrar en funcionament el baixador de Cabrera, que també dóna servei a Vilassar de Mar). Després de molts anys aconseguint introduir una partida en el pressupost general de l'Estat (l'anomenada col·loquialment «partida Sánchez-Llibre») mai no s'havia arribat al punt que la voluntat política es traslladés al terreny tècnic. Enguany, però, la notícia de la inclusió d'una nova partida pressupostària, ara de mig milió d'euros, ha anat acompanyada d'una de molt més significativa: una trucada dels responsables d'Adif demanant documentació per iniciar el projecte.
Reunió a Sants
Per això, segons ha pogut saber aquest diari, una delegació municipal (encapçalada per l'alcalde, Miquel Buch) va visitar fa dues setmanes les oficines de l'empresa ferroviària, a l'estació de Sants, on van aportar diversos plànols, fotografies i articles. Fonts de l'empresa confirmen aquesta trobada i la situen com el punt de partida d'un procés que podria acabar amb la inauguració del tan anhelat baixador. Aquestes mateixes fonts, però, no van voler concretar més detalls sobre els terminis de redacció del projecte ni sobre quan podrien començar unes hipotètiques obres. De fet, la redacció d'aquest projecte tampoc no assegura que l'obra s'acabi portant a terme, però sí que suposa un primer pas que fins ara no s'havia fet.
Arguments a favor
En totes les ocasions anteriors, els responsables d'Adif, i abans de Renfe, havien argumentat que no hi havia prou distància entre les dues estacions del municipi per justificar l'obertura d'aquest baixador. Concretament, indicaven que les andanes només estaven separades per 700 metres, un argument que el govern municipal contrarestava afirmant que les mides s'havien de prendre entre els accessos a les estacions, i que aleshores la distància creixia fins a quasi un quilòmetre i mig, A més, el govern local sempre ha puntualitzat que el baixador donaria servei a prop de 12.000 veïns de Premià de Mar (a banda dels de municipis veïns com ara Vilassar de Dalt) i que en la seva zona d'influència es troben punts d'afluència massiva com ara els instituts i el port, que en el futur s'ampliarà amb una zona comercial i d'oci.
El premi a la insistència
L'inici de la redacció del projecte del baixador de Premià de Mar és el premi a la insistència d'un municipi que en els darrers vint anys no ha fet més que rebre revessos polítics poc justificats. El darrer, el febrer d'aquest any, en què la construcció de l'estació no va ser inclosa en el pla de rodalies 2008-2015. Aleshores, les autoritats locals responien amb indignació i estupor a la negativa de l'Estat, però, tot i això, no els agafava totalment per sorpresa. Des del 2005, el diputat de CiU a Madrid, Josep Sánchez-Llibre, ha aconseguit introduir partides en el pressupost estatal per al baixador de Can Pou. Els primers anys van ser de mig milió d'euros i el 2008 la reserva econòmica es va elevar als 750.000 euros. Tot i això, mai no es van executar. Farts d'aquesta situació, el juliol del 2007 tots els grups municipals van fer front comú i van marxar a Madrid a entrevistar-se amb l'aleshores secretari d'estat per a les Infraestructures, Víctor Morlán, de qui van arrencar un compromís. La crisi de rodalies va fer canviar les prioritats de l'Estat, que va tornar a posposar Premià de Mar. El compromís es reprèn ara, dos anys més tard i amb una nova partida de 500.000 euros aconseguida per CiU.