congrés dels diputats
peatges a l'ap-2
El Congrés aprova la gratuïtat de l'autopista
Reclama al govern espanyol una bonificació total del peatge de l'AP-2 entre Soses i Montblanc per a tots els vehicles, i que iniciï la negociació del rescat amb Abertis
També la duplicació de l'N-240
El Congrés dels Diputats va avalar ahir el que fa cinc anys reclama bona part de la societat lleidatana, així com institucions i entitats del Camp de Tarragona: l'alliberament del peatge de l'autopista AP-2, entre Soses i Montblanc. La proposició no de llei també inclou la duplicació de l'ample de l'N-240 entre les Borges Blanques i Lleida. En l'acord a què van arribar el desembre passat el PDeCAT, ERC i Podemos-En Comú Podem, s'hi va sumar ahir el grup socialista, decisiu perquè tirés endavant. El PP ahir va votar-hi en contra i Ciutadans es va abstenir.
La proposició no de llei insta el govern espanyol, que té l'obligació de complir-la, a “bonificar el 100% dels preus dels peatges, de forma definitiva i urgent, pel trànsit de vehicles de tot tipus, de manera que passi a ser la via ordinària de comunicacions i transports”. També reclama al govern que “iniciï el rescat definitiu d'aquest tram amb Abertis”. Així, la bonificació es preveu com a mesura immediata fins al rescat.
Pel que fa a l'N-240, es reclama, “sense més dilacions i amb dotació pressupostària, un projecte de duplicació de l'ample entre les Borges Blanques i Montblanc”, per solucionar definitivament i consensuadament el volum de trànsit. Foment ja va incloure, en el pressupost del 2016, una partida per fer-ne l'estudi informatiu, que no ha executat. Caldrà veure si el ministeri, amb qui els alcaldes han demanat reunir-se, compleix enguany. En el text també es demana, a petició del PSC, que no s'ampliï la concessió vigent, que acaba el 2021.“És el més important, perquè els obliga a aportar una solució immediata. El problema és entre els governs de Catalunya i l'Estat”, segons el diputat José Zaragoza (PSC).
LA FRASE
“El consens territorial és amplíssim”
Davant la diferències entre la priorització de l'alliberament de l'AP-2 o la duplicació de la N-240, a finals d'any el conseller de Territori, Josep Rull, considerava la falta de “consens” local com una de les traves de la inacció del govern espanyol. El diputat Jaume Moya (ECP) assenyalava ahir: “La votació li demostra que el consens és amplíssim. Ara toca materialitzar-lo.” Toni Postius (PDeCAT) assegurava: “És un pronunciament molt clar. La duplicació va ser una proposta de Foment, que la compleixin.”