ferrocarrils
Torelló, estació ‘garrotxina' de la línia fèrria R3 de rodalies de Catalunya
Els partits amb representació al Consell Comarcal fan front comú pel tren amb els osonencs
Aprovaran una moció de l'entitat Que No ens Fotin el Tren
Tots a l'una a la Garrotxa pel tren. Els portaveus de tots els partits amb representació al Consell Comarcal s'han posat d'acord per declarar l'estació de la línia R3 de rodalies de Torelló com l'estació de la Garrotxa. Ahir ho van escenificar en una compareixença conjunta a la seu del Consell, amb la presència de l'alcalde de Torelló, Santi Vivet, i d'altres representants del grups polítics del seu consistori. I la fórmula escollida és una moció promoguda pel col·lectiu Que No ens Fotin el Tren, nascut ara fa quatre anys a Torelló per evitar que Renfe tanqués l'estació osonenca. El ple d'Olot aprovarà avui la moció –és conjunta de tots els grups–; el de la Vall d'en Bas l'aprovarà dimarts vinent, i dilluns que ve ho faran el de Torelló i altres ajuntaments garrotxins i osonencs, així com els dos consells comarcals.
La representant de Que No ens Fotin el Tren, Montse Ayats, va sentenciar que la línia R3 té futur, i més després de l'increment d'usuaris registrat arran de la crisi. Ayats va explicar que el principal problema de la línia és la fiabilitat. “Sovint hi ha problemes de despreniments en talussos, també d'accessibilitat, d'informació als usuaris, etc.”, va manifestar. I va il·lustrar-ho amb el nou tren que surt de Ripoll i permet arribar “a l'hora de treballar” a Barcelona, però que puja buit i no para a cap estació.
L'alcalde de Torelló, Santi Vivet, va detallar que treballen en la millora de la senyalització entre la sortida de l'eix de Bracons i l'estació, i que han fet un nou giratori per evitar entrar al nucli urbà. I va afirmar que si la Garrotxa se suma al front comú osonenc, tindran més força per desencallar les negociacions amb el govern espanyol per construir un nou pàrquing a l'estació i altres millores.
El vicepresident del Consell garrotxí, Josep Berga, va coincidir a remarcar l'esforç de tots els grups polítics per fer una iniciativa conjunta a favor del tren. N'hi havia d'ERC, d'Olot en Comú, del PSC, de Demòcrates per Catalunya, de la CUP i de la Vall Plural.
Fa molts anys que les institucions locals de la Garrotxa demanen que la comarca deixi de ser una de les poques del país sense tren, una reivindicació que es va aigualir quan la Generalitat governada pel tripartit va desestimar la petició garrotxina, liderada per l'aleshores alcalde socialista, Lluís Sacrest, de fer-hi passar el futur tren transversal. El túnel de Bracons, el 2009, va deixar Torelló a vint minuts de la Vall d'en Bas i a mitja hora d'Olot i el seu entorn. Com que la línia de rodalies R3 (Barcelona - la Tor de Querol) té estació a Torelló, les institucions garrotxines van veure aleshores l'estació de Torelló, una de les d'aquesta línia, com una possible solució a l'aïllament ferroviari de la comarca.