Via Vallès sosté que la línia de Sabadell a Granollers per Palau-solità és tan necessària com l'orbital
L'associació Via Vallès ha presentat, entre les vuit al·legacions al pla territorial metropolità (PTMB), una en què alerta tant de la demanda de mobilitat entre Sabadell, Polinyà i Palau-solità com entre els municipis de la vall del Tenes i Granollers. Pel president de l'entitat, Joan Saborido, els fluxos actuals de desplaçaments i l'evolució prevista el 2026 farien recomanable la construcció d'una infraestructura ferroviària amb més capacitat que no pas el tramvia o el carril bus segregat que planteja el PTMB.
Via Vallès ha recuperat la reivindicació que a finals del 2006 ja va llançar Sabadell Cruïlla, d'una línia nova dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que, des de Sabadell, enllacés Polinyà, Palau-solità i els dos Lliçà amb Granollers. La Generalitat, aleshores, es va comprometre a estudiar la seva viabilitat, però el PTMB només preveu la construcció de l'orbital ferroviària. L'urbanista Manel Larrosa, va argumentar ahir amb xifres que la demanda de mobilitat entre Sabadell i la riera de Caldes o entre la vall del Tenes i Granollers és superior a la que té la connexió Granollers-Mataró o Vilanova-Vilafranca, on sí que es construirà ferrocarril.
Repartiment d'inversions
La línia orbital preveu enllaçar Terrassa, Sabadell i Granollers pels municipis del sud. Però, per Larrosa, l'esquema deixa coixa l'articulació d'altres poblacions que potser no tenen tants habitants però sí un elevat nombre de polígons industrials on només es pot arribar en vehicle privat. Via Vallès ha encoratjat els alcaldes de Sabadell, Granollers i fins i tot Terrassa a fer pinya per reivindicar la segona línia. Com que l'Estat pagarà l'orbital, proposen que la Generalitat construeixi l'altre branca dels FGC.