Infraestructures i serveis

les inversions de l'estat

rodalies

La millora del transport depèn de Rodalies

El govern considera clau gestionar les infraestructures ferroviàries

El pla preveu també ampliar els bus exprés

El govern va presentar ahir el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2020 (PTVC) amb l'objectiu que el transport públic “sigui una alternativa real per satisfer les necessitats de mobilitat dels ciutadans”, segons recull el pla presentat. Per poder dur-lo a terme, l'executiu preveu diferents millores, com ara la doble via ferroviària entre Vandellòs i Tarragona, que hauria d'entrar en servei a partir del 2018. El desdoblament permetrà millorar, sobretot, les freqüències al corredor del sud.

Per poder assolir un bon sistema de transport públic ferroviari, el govern considera imprescindible assumir la gestió completa del servei de Rodalies, que actualment controla Adif. L'objectiu seria tenir la competència sobre la infraestructura per millorar i optimitzar el servei però, sobretot, “per poder augmentar l'atenció als ciutadans”. Així, el govern vol “reduir la saturació a les hores punta, millorar la comoditat, optimitzar el material mòbil i incorporar serveis semidirectes als trajectes amb més demanda”.

En el marc de la millora del sistema de transport ferroviari, l'executiu vol “consolidar les prolongacions de Terrassa i Sabadell” de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat. De fet, per a aquesta primavera està prevista l'obertura de tres estacions de FGC més –la Creu Alta, Sabadell Nord i Ca n'Oriac-Parc del Nord–. El govern vaticina que el 2020 hi haurà gairebé setanta milions de viatgers que faran ús de la línia del Vallès –gairebé deu milions més que el 2016–. Per absorbir aquest fort augment, l'executiu ja ha iniciat els tràmits per adquirir “quinze nous trens per al Metro del Vallès”. Els nou combois s'aniran incorporant progressivament a partir del 2019.

El Pla de Transport de Viatgers 2020 també preveu finalitzar el desplegament de la xarxa de bus Exprés.cat. Aquest servei d'altes prestacions connectarà, “de manera ràpida, sostenible i econòmica”, els principals pols de mobilitat del territori. Actualment ja s'ha implantat un 80% d'aquestes línies. El pla també inclou la creació de noves estacions d'autobusos a Girona, Lleida, Puigcerdà, Berga, la Bisbal d'Empordà, Falset i Mollerussa.

El govern ja va avançar la setmana passada la implementació de la T-Mobilitat a partir del 2019, que integrarà tarifàriament tot Catalunya. El preu del bitllet ja no s'establirà a través de les zones, sinó segons la quantitat de quilòmetres que realitzi l'usuari.

El pla va ser presentat l'endemà que es concretessin els acords de la Cimera de Qualitat de l'Aire i pretén ser una continuació dels compromisos que es van prendre. Amb aquestes propostes, el govern vol donar resposta a les noves necessitats de mobilitat i “garantir la sostenibilitat i lluitar contra el canvi climàtic i la contaminació”.

LA XIFRA

190.000
persones que anaven en cotxe o moto s'han passat a la bicicleta, que ja suma 2,4 milions d'usuaris.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.