trànsit
afectacions per obres
Inicien les obres de la Pilastra
S'ha començat a desbrossar la muntanya i a senyalitzar en groc la zona a arreglar
A mesura que avancin les obres, s'iniciarà el període de restriccions
Sense cap màquina visible ni cap operari a peu de carretera. Les obres de millora del tram de l'N-141e entre Montfullà i Bescanó, conegut com el revolt de la Pilastra, van començar oficialment dilluns i ahir al matí ja se'n podien veure alguns indicis. Els operaris havien pintat el tram d'actuació amb línies grogues i havien començat les obres pel desbrossament de la muntanya, tal com va confirmar l'alcalde de Bescanó, Pere Lluís Garcia. En aquest primer estadi de l'actuació, no hi havia afectacions importants per a la circulació del trànsit, en una via amb molta densitat. Aquesta setmana, els talls es produiran en moments concrets del dia i no seran continus, tal com va assenyalar l'alcalde de Bescanó, en cas de “netejar la via per si han caigut fulles i arbratge en les tasques de desbrossament de la muntanya”. En aquest sentit, a mesura que avancin les obres, sí que els “veïns de la zona s'hauran d'acostumar a un període més intens de restriccions viàries”, ja que es preveu que s'allarguin un any. L'alcalde Pere Lluís Garcia va destacar que han parlat amb els representants d'Infraestructures i del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya perquè les obres “no es facin en les hores de més afluència” per provocar menys molèsties. Així, el dijous 23 de febrer hi va haver una sessió informativa al Teatre Municipal de Bescanó amb els representants de la Generalitat per explicar als veïns les obres de millora en un dels punts negres més destacats de la xarxa viària gironina i que requeria aquesta intervenció des de feia dècades. L'alcalde de Bescanó, Pere Lluís Garcia, ho va valorar amb molta satisfacció tenint en compte que l'inici de l'arranjament coincideix en una “època de moltes restriccions econòmiques”.
L'actuació serà en un tram d'1,8 quilòmetres des del giratori d'entrada a Bescanó fins a un dels accessos a Montfullà (el que connecta amb el carrer Miquel Martí i Pol, on hi ha la parada de bus). Els treballs al sector del revolt consistiran en un eixamplament de la calçada, que passarà dels 6 metres actuals –6,5 en alguns sectors– als 9 metres. Seran dos carrils de circulació de 3,2 metres i dos vorals d'1 metre cadascun. Entremig dels carrils es crearà una franja zebrada de 60 centímetres que ha de servir de reforç a la seguretat dels vehicles que circulin en els dos sentits. A més de l'eixamplament, es reduirà l'angle del revolt, que actualment té una visibilitat deficient –sobretot en sentit Salt– pel vessant de la muntanya, a més d'estar permanentment a l'obaga, fet que havia provocat accidents els mesos de més fred. L'actuació es complementarà amb la millora als accessos a la zona de l'illa del Ter i del nucli urbà de Montfullà. Es millorarà així amb noves barreres de seguretat i l'aplicació de mesures d'integració ambiental. El pressupost de les obres és de 4.316.000 euros i el període d'execució és d'un any. Al vial, hi circulen entre 8.500 i 13.500 vehicles diaris, entre els quals n'hi ha de gran tonatge.
La Generalitat va anunciar a l'octubre l'adjudicació de les obres de millora després del compromís, fet abans de l'estiu, pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. La notícia es va rebre amb satisfacció entre els alcaldes, i amb esperança per part d'alguns usuaris, com ara la Plataforma Carretera de la Vergonya, escarmentats perquè les actuacions fetes incidien poc en la seguretat. En espera de com afecta la mobilitat, amb l'inici de les obres es soluciona un punt amb accidents mortals.
LES XIFRES
La variant d'Anglès, la següent prioritat
La millora del revolt de la Pilastra és un pas més cap a la llargament reivindicada millora de l'N-141e. Amb l'arranjament prioritari a Bescanó es desencallen així les obres de reforma d'un punt negre, conegut al territori com la “carretera de la vergonya”. Un cop s'acabi la intervenció a la Pilastra, el govern català es va comprometre a posar fil a l'agulla per fer la variant d'Anglès, que permetrà connectar l'N-141e amb la C-25 (eix transversal) sense passar per l'interior del municipi. El projecte té un cost de 29 milions d'euros.
En licitació el 2018
El conseller de Territori, Josep Rull, va anunciar el juny de l'any passat la intenció de construir la variant d'Anglès, que es preveu que es posi a licitació el 2018. El compromís del govern va ser rebut amb confiança per la Plataforma per la Carretera de la Vergonya, pel fet que aquest cop es compleixi i es duguin a terme els projectes. En aquest sentit, van destacar que la variant d'Anglès reduirà el trànsit de vehicles de gran tonatge i alhora suposarà descongestionar el trànsit.
Tant les obres a la Pilastra com l'anunciada variant d'Anglès són actuacions prioritàries. L'alcaldessa d'Amer, Maria Rosa Vila, va explicar, arran de l'anunci de Rull, però, que a la llarga cal fer totes les variants i també condicionar el tram entre Bescanó i Anglès. També des dels municipis de la vall d'Hostoles no renuncien, tot i que el túnel de Bracons ha fet baixar el trànsit a les travesseres garrotxines, a la construcció de les respectives variants.