trànsit
restriccions als camions
Més restriccions al pas dels camions per les vies gironines
polèmica
Quatre anys després que es prohibís als camions circular per l'N-II, el trànsit de vehicles pesants continua sent conflictiu
Des de principis d'aquest any, se'ls veta el pas en més vies
Quan es compleixen quatre anys de la prohibició als vehicles pesants de circular per l'N-II al seu pas per la demarcació de Girona –i de la mobilització de Bàscara (vegeu peça)–, el trànsit de camions continua sent polèmic a les vies gironines. N'és una prova que des de principis del 2017 s'han hagut d'introduir més restriccions a les carreteres, ja sigui per la picaresca dels transportistes que intenten estalviar-se algun peatge o bé amb l'argument de la seguretat viària.
L'avituallament
Una d'aquestes noves restriccions és la que afecta un tram d'un quilòmetre de la GI-623, entre Orriols i el peatge de l'autopista situat a la carretera de l'Escala. En aquest cas, s'ha detectat que molts camions que es desplaçaven en sentit nord sortien de l'autopista al peatge de Vilademuls, seguien uns quilometres per l'N-II i, a l'encreuament d'aquesta via amb la GI-623, es dirigien en direcció a l'Escala i tornaven a entrar al peatge de l'AP-7. Es calcula que, amb aquesta maniobra, el camió es podia estalviar entre 7 i 12 euros per trajecte, i més si són diversos recorreguts diaris d'anada i tornada. A dreta llei, els camions ja no podien circular pel tram de l'N-II des de Vilademuls fins a Orriols. Però, a diferència del tram que passa per Bàscara, on el pas de vehicles pesants està totalment vetat –tret que es justifiqui que el camió hi ha d'anar per algun repartiment–, els camions poden sortir de l'AP-7 i tornar-hi a entrar si justifiquen que ho fan per motius d'avituallament –descans del conductor o necessitat d'omplir el dipòsit de carburant–. Aquest era precisament l'argument esgrimit per sortir a Vilademuls i tornar a entrar a l'autopista pel peatge de la carretera de l'Escala. L'augment del nombre de camions al pas per Orriols ha portat el Servei Català de Trànsit a aplicar des de principis d'aquest any la nova restricció per posar fi a aquestes maniobres.
Carreteres en mal estat
Al sector sud de l'N-II també s'ha instaurat una nova restricció als camions: a la GI-555, de Caldes de Malavella fins a Hostalric. En aquest cas, la prohibició s'ha justificat més al·legant motius de seguretat, pel mal estat d'aquesta carretera, estreta i sense vorals. Es tracta d'una via amb una alta sinistralitat i que els alcaldes de la zona reclamen que s'ampliï, però on el trànsit de vehicles pesants havia anat en augment perquè també permetia en alguns trajectes estalviar-se peatges.
No són les úniques restriccions noves que s'estan aplicant des de principis d'any a les comarques de Girona, però en els dos casos es posa de manifest que els retards acumulats en les obres de desdoblament de l'N-II, així com el mal estat de les infraestructures a la demarcació, tenen conseqüències sobre l'activitat econòmica en un sentit ampli. Una situació que denuncien precisament els mateixos transportistes.
LES DATES
“El transport de Girona és el que en surt més perjudicat”
Festa a Bàscara per recordar que ja no hi passen camions
Demà és dia de festa local a Bàscara, una festa que es va instaurar per commemorar que el 19 d'abril del 2013 van deixar de circular vehicles pesants pel tram de l'N-II que travessa el poble. La festa local afecta bàsicament els serveis de l'Ajuntament, les escoles i possiblement algun establiment més com ara les entitats bancàries. Però, més enllà que els establiments estiguin oberts o tancats, l'alcalde, Narcís Saurina, recalca que és un dia per rememorar l'èxit de la mobilització que va permetre aquella fita i per recordar les víctimes d'accidents de trànsit que es van produir al poble.
Demà els actes d'aquest quart aniversari seran sobris: consistiran en un sopar popular en què cadascú ha de portar alguna cosa per compartir. L'àpat es farà a l'exterior, a l'aparcament de l'empresa de maquinària agrícola Sala, i l'organització s'encarregarà de posar-hi taules, cadires, aigua i vi. Durant el sopar es projectaran ininterrompudament fotos dels dies d'aquella protesta del 2013. Acabat el sopar, es procedirà a una encesa d'espelmes al trencant de Calabuig, lloc on es va iniciar la mobilització quatre anys enrere. El 31 de gener del 2013, després d'un accident de trànsit més, els veïns es van plantar i van començar a tallar cada dia l'N-II a Bàscara per reclamar que s'hi prohibís el pas de camions. Ho van fer durant 79 dies, muntant esmorzars populars i actuacions al mig de la carretera, fins que el 19 d'abril del 2013 els camions es van desviar cap a l'autopista i van tenir vetat aquest tram de l'N-II.