mobilitat sostenible
Les ciutats del delta estudien crear un ‘Bicing' compartit
Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi planegen un servei públic de bicicletes aprofitant la reforma de la C-245
Volen un sistema diferent del barceloní perquè el cost econòmic és massa alt
Un servei públic de bicicletes similar al Bicing de Barcelona compartit entre Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi. Aquesta és la idea en què estan treballant els ajuntaments de la plana del delta del Llobregat, que volen implementar el servei aprofitant la reforma prevista de la carretera C-245 al pas pels quatre municipis. Un servei que necessàriament hauria de tenir un cost més reduït que el barceloní per la menor capacitat financera dels quatre municipis. “El Bicing de Barcelona és caríssim sobretot pel seu manteniment i pel servei de recollida que es fa per repartir les bicicletes a les estacions. Nosaltres no ho podem assumir i estudiarem fórmules més sostenibles econòmicament”, explica el tinent d'alcalde d'Espai Públic de Viladecans, Jordi Mazón. “Per això ens estem plantejant un sistema que no acumuli tantes bicicletes en un lloc concret i tingui un servei de retorn diferent.” Per exemple, a través d'una aplicació mòbil. També s'analitzarà la forma de finançament més adient.
La idea del Bicing a la plana del delta està motivada per la imminent reforma de la C-245, una via que uneix els quatre municipis al punt on fa mil anys, abans de la creació del delta del Llobregat, s'estenia la línia de costa. La reforma preveu actuar en els 15 quilòmetres que uneixen Castelldefels amb Cornellà. El projecte planeja la construcció d'una plataforma segregada que inclourà un carril bus i un carril bici que unirà els cinc municipis. “La idea és transformar la carretera comarcal en un bulevard a l'estil de la Diagonal amb prioritat per als vianants i el transport públic. I aprofitar l'obra per repensar la mobilitat”, diu Mazón. El regidor, usuari de la bicicleta, posa com a exemple que triga 12 minuts del campus de la Universitat Politècnica de Castelldefels fins a Viladecans. “Però quan arribes a Gavà és un drama pel volum de cotxes que hi ha”, explica.
Reforma pel 2018
La reforma de la carretera, pressupostada en 21,5 milions d'euros –el finançament l'assumiran a parts iguals la Generalitat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona–, hauria de començar aquest any i acabar el 2018. Els ajuntaments voldrien que el sistema de bicicleta públic i compartit entre aquestes ciutats entrés en servei coincidint amb l'estrena de la nova carretera.
En aquest context d'impuls a l'ús de la bicicleta els quatre ajuntaments s'estan plantejant també facilitar l'aparcament a les zones residencials amb un servei similar al Bicibox. “El Bicibox funciona molt bé, però està vinculat a equipaments i mitjans de transport. Volem estudiar un sistema que faciliti no haver de pujar i baixar cada dia la bici de casa”, explica Mazón.
LA FRASE
Talls festius de trànsit a la C-245
Viladecans ja ha fet la primera prova de tancar al trànsit un tram de la carretera C-245 per potenciar-ne l'ús ciutadà. Va ser el 2 d'abril passat i l'experiència va ser, segons el regidor d'Espai Públic, positiva, tot i que molts ciutadans han de descobrir encara que aquesta iniciativa s'estendrà als primers diumenges de cada mes. L'Ajuntament de Viladecans ha decidit tallar al trànsit 200 metres de la carretera entre el passeig de la Marina i la plaça de la Vila durant tot el matí i programar-hi activitats lúdiques.
No serà l'únic punt on la carretera comarcal es tallarà al trànsit rodat, ja que els ajuntaments de Gavà, Viladecans, Sant Boi i Castelldefels han acordat tancar-la totalment al trànsit el dia 24 de setembre, amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible. L'acte es farà amb l'objectiu de reivindicar un ús més cívic d'aquesta via i una mobilitat més sostenible.