Infraestructures i serveis

Infraestructures

Un (quasi)metro

Fa poc d’un mes es van inaugurar les tres estacions que faltaven per tancar el perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat a Sabadell, després de gairebé una dècada d’obres

Els usuaris fan una valoració positiva del servei, que els acosta a altres punts de la ciutat o els facilita anar a altres punts del Vallès i Barcelona

Usuaris de la comarcavaloren l’intercanviador que hi ha a Sabadell Nord amb Rodalies de Renfe

Han baixat a l’estació del Parc del Nord de Sabadell només a mirar. Fa poc més d’un mes que el president Carles Puigdemont va inaugurar aquesta i dues més, Sabadell Nord i Sabadell Creu Alta, després de prop d’una dècada d’obres –cinc de retard– i d’una inversió de 430 milions d’euros, i la parella encara no n’havia trepitjat cap. “Pot ser útil per als veïns dels barris de Sant Julià i de Can Deu”, assegura la dona, Neus Sanz. Posa l’accent, però, en dos punts. Destaca les mancances que té el parc del Nord i lamenta que la línia no arribi a Castellar del Vallès. No són els únics que aquests dies s’acosten als Ferrocarrils per conèixer la novetat de l’estiu però també per informar-se. Les tres noves estacions mantenen la lluentor del dia de la inauguració. “Estan bé, són amples i estan ben comunicades”, opina Yolanda Chamorro, una veïna del barri de Ca n’Oriac que treballa a la Creu Alta i que ha deixat d’utilitzar l’autobús per anar en Ferrocarrils perquè “és més ràpid”. No és l’única que veu amb bons ulls l’ús dels Ferrocarrils per connectar el nord, el centre i el sud de la ciutat, un quasimetro, ja que els temps d’espera no acompanyen malgrat que no tothom ho veu com un inconvenient. “Visc al nord i els Ferrocarrils em permeten estalviar molt temps per anar al centre i també per anar a algunes zones de Barcelona”, assegura David Posadas, un noi que té la sensació que hi ha molta gent que encara no ho coneix. La coincidència de la posada en marxa del servei amb les vacances de molts sabadellencs fa que l’adaptació hagi estat pausada. Amb la tornada a la feina, l’escola i la universitat, es podria accelerar el procés. Aquest, però, no és el cas de Francesc Sarabia, un veí de la plaça d’Espanya que ha vist molt de prop tot el procés d’obres i que des d’un primer moment ha utilitzat els Ferrocarrils. Lamenta, però, que la plaça d’Espanya estigui a mig fer. Com en el cas del parc del Nord, les obres dels Ferrocarrils deixen un nou entorn al voltant de les estacions i projectes urbanístics que ara haurà d’acabar el consistori vallesà.

“Sempre dic que ho han fet per a mi”, diu Lucía Macías. La dona viu a “dos carrers” de l’estació del Parc del Nord i treballa al carrer París de Barcelona. “Puc tardar més o menys el mateix que abans, però és molt més còmode”, explica. En la mateixa situació es troba Edelmira Páez. “Visc al costat de la plaça d’Espanya i treballo a Sant Cugat. Abans havia d’agafar l’autobús i anar al centre i, allà, als Ferrocarrils. Ara és directe”, explica la dona, que recorda com fa uns anys també la van aturar quan estava a punt d’agafar els Ferrocarrils al centre perquè digués què li semblava el futur perllongament de la línia. A Sant Cugat també hi treballa en José David, un noi de 24 anys de Barberà del Vallès. Recorda com abans agafava la Renfe per anar fins a la plaça d’Espanya i caminava fins al barri de Can Feu per connectar fins als Ferrocarrils. “Era un quart d’hora més”, diu optimista abans de deixar clar que és molt més fàcil fer ara el transbord gràcies a l’intercanviador que hi ha a Sabadell Nord. Té una pega: “No hi ha cobertura per al mòbil, ni en aquesta estació ni a la Creu Alta.” De Terrassa ve Estela Mercado, una noia que treballa al centre de Sabadell i que degut a les obres que s’estan fent a l’estació del centre de Renfe acostuma a fer el transbord i anar amb Ferrocarrils. “Quan estigui llesta l’estació tornaré a la Renfe perquè és més pràctic”, diu amb sinceritat. La mateixa que té Matilde Molina a l’hora d’explicar que fa un “ús puntual” dels Ferrocarrils tot i viure davant de la parada de la Creu Alta. Es desplaça amb bici per Sabadell. Al seu costat, Rafael Almeida, en canvi, destaca la flexibilitat que ha guanyat amb els Ferrocarrils per anar tant a altres punts de la cocapital catalana com del Vallès i de Barcelona.

A les tres noves estacions de Ferrocarrils de Sabadell conviuen aquests dies els curiosos amb els ben informats, els que ho veuen com una espècie de metro, malgrat que de moment l’espera sigui més llarga, i els que tenen una visió més comarcal i barcelonina. Quan es recuperi la normalitat de la feina i l’escola, s’haurà de veure si s’hi suma algun altre tipus d’usuari.

Un repàs històric
L’any 2008 començaven les obres de perllongament de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat a Sabadell. S’havien d’enllestir en cinc anys, però finalment han estat gairebé deu els anys de treball, que han provocat una ferida al llarg de la cocapital vallesana que a poc a poc es va cosint malgrat que encara s’han de finalitzar la plaça d’Espanya i el parc del Nord i fer el cobriment entre l’estació de Can Feu-Gràcia i el castell de Can Feu, promeses per a aquest mateix any després d’una llarga reivindicació veïnal i de la ciutat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.