infraestructures
La debilitat del terreny retarda l’obra de la Pilastra
S’ha hagut de reforçar la muntanya per salvar Cal Gegant
Sense incidències en els cinc mesos de talls de trànsit nocturns de diumenge a dijous
Les condicions del terreny –el projecte preveia una terra més dura del que s’han trobat els operaris– endarreriran l’obra d’ampliació de la calçada a la carretera N-141e entre Montfullà i Bescanó, un dels punts negres de la xarxa viària gironina. Just cinc mesos després d’iniciar-se els talls nocturns per les obres a la Pilastra, l’alcalde de Bescanó, Pere Lluís Garcia, reconeixia que l’orografia les ha retardat.
En aquest sentit, una de les actuacions que han causat aquesta demora ha estat la que s’ha dut a terme a la part superior de la muntanya del primer revolt, sota la masia de Cal Gegant . Per poder-la “salvar” –és una casa catalogada del municipi–, s’ha hagut de reforçar amb formigó. En aquest punt, els operaris van rebaixar el terreny de sota i van reforçar la muntanya amb barnilles metàl·liques injectades a terra.
Passat l’estiu
Les obres, que van començar el 15 de març de l’any passat, s’havien d’allargar un any, però Pere Lluís Garcia assenyalava que “passat l’estiu encara hi seran”. De moment, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya no els ha avançat cap termini d’acabament. L’alcalde de Bescanó remarca que, si bé hi ha un retard en la finalització causat per l’orografia, és “un mal menor”, tenint en compte que les obres a la carretera, després de gairebé un any, no han provocat “afectacions en la vida dels veïns”.
L’execució dels treballs generava preocupació entre els habitants de Bescanó, sobretot entre els comerciants. “El retard no ens preocupa tant, perquè de moment no ha provocat cap problema al municipi”, va explicar. Les cues, en una carretera amb molta densitat, es van formar durant el primer mes, segons expliquen alguns conductors. Amb el pas intermitent –relaten–, trigaven més de quaranta minuts per arribar a Salt. Quan les obres van passar a fer-se a la nit, el canvi va ser substancial i ara ja no hi ha afectacions de trànsit de dia.
Pactat amb les empreses
L’alcalde de Bescanó valorava molt positivament el tall de trànsit a la nit per executar els treballs, una aposta de l’Ajuntament que es va consensuar amb les empreses del territori, com ara Hipra i Casademont, perquè les obres afectessin el mínim possible la seva activitat i la dels seus treballadors. Així, es va acordar treballar a la nit durant set hores –de diumenge a dijous, tots dos inclosos, de les 22.30 h a les 5.30 h–. L’alcalde destacava que, si bé un dels seus temors era que el municipi quedés aïllat –la carretera, però, s’obre en cas d’emergència–, “el cert és que no hi ha hagut cap incidència”. I hi afegia que tampoc hi ha hagut retencions als camins secundaris per accedir a la localitat.
Inicialment, es preveia que la durada dels treballs nocturns seria de tres mesos, però s’ha pactat allargar-los i, per tant, també la restricció del trànsit. Quant al trànsit diürn, en una carretera on circulen entre 8.500 i 13.500 vehicles diaris, només s’ha vist afectat amb talls puntuals.
Enllestida –gairebé– la primera part de les obres a Bescanó, ara els treballs se centren en el desmunt del segon revolt, a Montfullà. Entre les actuacions pendents, hi ha asfaltar la carretera i el desmunt de la muntanya. Aquests últims dies s’han mogut també les torres elèctriques, tant a la banda de Montfullà com a l’altre costat del Ter, terme de Sant Gregori. L’activitat d’obra a la carretera es percep també a l’entrada del municipi, davant de la Clota d’en Font, que ha d’esdevenir una zona d’esbarjo i pícnic al costat de la carretera. En aquest punt s’ha habilitat un desviament per dirigir-hi el trànsit mentre es faci el pas subterrani i l’ampliació de la carretera.
Punt negre de la xarxa
Les obres en el tram considerat un dels punts negres de l’anomenada “carretera de la vergonya” van començar el març de l’any passat. L’actuació comprèn des de la primera intersecció de Montfullà fins a la rotonda d’entrada a Bescanó i consisteix a eixamplar la calçada dels 6 (o 6,5) metres actuals als 9 metres previstos i a millorar el revolt de la Pilastra. El projecte inclou formar una franja central zebrada perquè serveixi com a reforç de separació de sentits i també cunetes formigonades. Les obres a la carretera, que afecten un tram de no més de dos quilòmetres, tenen un pressupost de 3,5 milions d’euros. Des del març fins al setembre –quan van començar els talls de trànsit nocturns–, els operaris van centrar les tasques a desbrossar el bosc paral·lel al canal de reg cap a la depuradora de Bescanó i van fer desaparèixer l’antic camí que duia a Cal Gegant.
LES XIFRES
Sense afectacions per al comerç i la restauració
Abans que arrenquessin les obres, hi havia preocupació entre els comerciants, bars i restaurants de Bescanó per com afectarien el negoci. Cinc mesos després de començar les restriccions a la carretera, amb el trànsit tallat de nit, la valoració que en fan els establiments de Bescanó és molt positiva. “Les obres estan anant molt bé i no ens han afectat”, destaca Maria Àngels Vilaplana, presidenta de l’Associació de Comerços i Serveis de Bescanó, i remarca que no hi ha hagut cap incidència, ni de dia ni de nit. Vilaplana hi afegeix que durant els caps de setmana la carretera està oberta, ja que la mesura s’aplica de diumenge a dijous, tots dos inclosos, de les 22.30 h a les 5.30 h.
Des de la cafeteria Les Voltes de Bescanó, destaquen que les obres, lluny d’afectar-los, els han beneficiat, ja que els treballadors van a esmorzar al local. “No ens han afectat, ja que el nostre client habitual és del poble i en part ens ha anat bé”, assenyala Antoni Vilert, de Les Voltes, i fa broma dient que, per ell, “les obres es poden allargar”. Per la seva banda, Jordi Calderón, del bar restaurant El Bescanoní, a peu de carretera, coincideix a explicar que les obres, com que es fan de nit, no li han suposat cap problema: “No m’han afectat gens, ja que només faig dinars i tanco a la nit.” Carme Ortiz, del restaurant La Barca, també valora positivament el fet que les obres s’executin de nit. El seu restaurant sí que obre a la nit per fer sopars, però només els caps de setmana, que és quan els operaris no hi treballen i la carretera es reobre al trànsit. Els restaurants que obren a la nit ho van notar més a l’estiu. Pel que fa als dinars, Ortiz assenyala que no hi ha hagut cap problema perquè durant el dia no es produeixen retencions. Amb relació al temor que hi havia, recorda: “Quan vam saber que ho feien al vespre, vam respirar.”