Una solució d’urgència per a un tram perillós de la C-66
Unes obres que estan a punt de començar miraran d’augmentar la seguretat entre Banyoles i Besalú
Està previst que durin 15 mesos
La Generalitat té previst començar d’aquí a poc una millora de la C-66 entre els accessos del nord de Banyoles i l’entrada est de Besalú. Les obres –l’inici de les quals s’havia anunciat per a l’hivern i, per tant, acumulen un retard– són la resposta a la petició del territori de millorar la seguretat de la carretera, en espera que a la llarga es pugui desdoblar.
En aquesta actuació imminent, s’hi destinen 6,1 milions d’euros. La previsió és que durin uns 15 mesos, durant els quals el trànsit s’hi veurà alterat. Més endavant, la direcció general de Carreteres redactarà un projecte similar per al tram de la C-66 conegut com “la variant de Banyoles” (entre la rotonda d’Haribo i l’accés nord de Banyoles, al bar Les Coves), on també es registra un índex de sinistralitat notable. Aquestes altres obres no tenen calendari.
Rotondes
La reforma de la C-66 entre l’enllaç de les coves de Serinyà (a l’extrem nord de la variant de Banyoles) i l’accés a Besalú des de la recta de Fares, que té una longitud de 5,4 quilòmetres, inclourà tres rotondes grans i una quarta de dimensions més reduïdes. Estaran situades precisament als dos extrems del tram i també a l’accés del nucli de Serinyà. Tant en aquest darrer punt com a la recta de Fares actualment els vehicles que es desvien han de circular per un carril central i girar a l’esquerra envaint el carril contrari, amb el risc d’accidents que això comporta.
La rotonda més gran serà la de la recta de Fares, amb 66 metres de diàmetre. En aquest punt, recentment ja se n’hi va construir una de provisional –però molt més petita– amb motiu d’unes obres a la travessera de Besalú que van obligar a desviar el trànsit. La rotonda del davant del bar Les Coves (accés nord de Banyoles) farà 60 metres i la d’entrada i sortida al nucli de Serinyà, 40 metres. Junt amb aquesta última, se’n condicionarà una de més petita, pintada a la calçada.
Accés a Fares
Entre les accions de més envergadura previstes en el projecte figura també la reforma de l’entrada i sortida del veïnat de Fares (terme de Sant Ferriol). Ara, els conductors disposen d’un carril central d’acceleració i desacceleració, i després de les obres n’hi haurà un altre per facilitar la maniobra, de manera que en aquest tram la calçada s’eixamplarà fins als quatre carrils.
El projecte inclou també el reforç de la separació central de la calçada per evitar xocs frontals. Això es mirarà d’aconseguir amb pintura zebrada i la instal·lació d’una estructura metàl·lica que separi els dos sentits de la marxa a l’altura de Serinyà i del veïnat de Fares. D’altra banda, es posaran més barreres de seguretat, es renovaran la senyalització, el drenatge i els talussos i es tornarà a pavimentar tot el tram.
LES XIFRES
El territori demana que no oblidin el desdoblament
Les obres de millora en aquest tram de la C-66 no han de fer perdre de vista que el que es demana des del territori és el desdoblament de la carretera, entre el terme de Cornellà del Terri i l’enllaç amb l’A-26, a Besalú. En aquest sentit s’han expressat l’alcalde de Serinyà (el municipi més afectat), Josep Antoni Ramon (ERC), i el Consell Comarcal de la Garrotxa (governat pel PDeCAT), així com del PSC, partit que l’any passat va ser el primer a fer el crit d’alerta en assabentar-se del projecte que està a punt d’executar-se i pel temor que aquesta inversió deixi ben arraconat el desdoblament. Tots ells reclamen això últim com la solució definitiva per a la mobilitat entre la Garrotxa i el Pla de l’Estany i, alhora, per a la racionalització del trànsit al municipi de Serinyà. “Va costar molt consensuar el traçat i em sembla un projecte molt bo; s’ha de construir com més aviat millor”, ha recordat l’alcalde, amb referència a la desitjada autovia. Des de les dues comarques es recalca a la Generalitat que és necessari el desdoblament, independentment que ara es facin millores a la carretera per guanyar seguretat.
El desdoblament es va treure per primer cop a exposició pública l’any 2004, quan encara ningú parlava de crisi econòmica. Aleshores el pressupost estimat era de 80 milions d’euros, però s’hi van introduir diverses millores que van encarir el projecte fins als 172 milions. Es preveia que l’autovia estigués enllestida el 2010, però la davallada d’ingressos de la Generalitat va deixar el projecte per a més endavant.
Més de 13.000 vehicles diaris
Quan l’Estat va completar l’A-26 entre Olot i Besalú (d’això, ja en fa dotze anys), la comunicació entre la Garrotxa i Girona va millorar sensiblement, tenint en compte que entre Banyoles i la capital ja hi havia una carretera desdoblada. Aleshores va quedar més clar que mai el coll d’ampolla que és el tram Besalú-Cornellà del Terri, i la necessitat d’ampliar-lo a quatre carrils. Segons les dades de la Generalitat, per la C-66 a l’altura del nucli de Serinyà, hi circulen diàriament una mitjana de més de 13.000 vehicles. Atès el pes industrial i comercial de les comarques que connecta aquesta via, una part considerable dels vehicles que hi passen són camions.
Punts negres
El seu desdoblament no només es desitja com un factor que reduirà el temps dels desplaçaments sinó sobretot com una solució a la perillositat de la carretera. Els revolts que hi ha entre Serinyà i la recta de Fares, la variant de Banyoles en general i la corba de l’inici de la variant, a tocar de la fàbrica Haribo, són els llocs on històricament s’han produït més accidents –alguns, mortals– de col·lisions frontals.