Les obres d’ampliació de la C-58 comencen aquest mes
La Generalitat inverteix 14,5 milions en la construcció de nous carrils entre Terrassa est i l’enllaç amb l’AP-7, a Badia
Per l’autopista, la primera lliure de peatge al país, hi passen 160.000 vehicles diaris
El Departament de Territori i Sostenibilitat preveu començar abans d’acabar aquest mes de maig una de les obres d’infraestructura viària més reclamada pels agents polítics, socials i econòmics de la comarca del Vallès Occidental en els darrers 25 anys: l’ampliació de l’autopista C-58, la que uneix Barcelona i Terrassa, a tres carrils entre la cocapital vallesana i Badia del Vallès. La C-58, la primera autopista lliure de peatge que es va construir a Catalunya, és una de les principals vies d’accés a Barcelona per als vehicles que venen del Vallès Occidental, el Bages i el Berguedà. Registra, a l’entorn de Barcelona, més de 160.000 vehicles diaris de mitjana i, a l’altura del centre de Terrassa, 54.000. La calçada de l’autopista entre Barcelona i Sabadell té tres carrils de circulació per sentit, però des de Sabadell i fins a Terrassa, només dos. Aquest fet comporta congestions de trànsit importants, especialment a les zones a l’entorn dels enllaços als polígons industrials i en les hores punta.
Per aquest motiu, el Departament de Territori va anunciar l’octubre passat que tenia en marxa un pla amb tres solucions tècniques per a aquesta zona i que les primeres obres s’iniciarien a finals d’any. La primera solució tècnica és la creació d’un tercer carril entre els municipis de Terrassa i Sant Quirze del Vallès. Els treballs consistiran en l’eixamplament de la calçada per formar un tercer carril, que s’iniciarà poc després de l’accés de Terrassa est, fins a enllaçar amb el que ja existeix, a l’altura de l’enllaç de Sabadell centre. Aquest nou carril tindrà una longitud de 4,2 quilòmetres. Les obres, que duraran un any, s’han adjudicat a l’UTE formada per Asfaltos Augusta i CRC Obras y Servicios per 8,1 milions d’euros. Aquesta obra ha de pal·liar les retencions que s’originen a l’entorn del quilòmetre 17, on hi ha les benzineres, on una calçada lateral en sentit Barcelona aporta diàriament uns 20.000 vehicles, provinents de l’accés de Terrassa est, Rubí i les Fonts a la C-58, que ja ve carregada amb uns 30.000 vehicles procedents de Terrassa centre, Manresa i altres punts del nord. L’obra ha de permetre als conductors estalviar temps de recorregut en aquest tram, de manera que es passarà dels 9,5 minuts i 28 km/h de mitjana actuals als 3,5 minuts i 78 km/h previstos.
Cap a Girona i Tarragona
La segona solució tècnica, en sentit Barcelona, afecta el tram entre el nus de Sant Pau, al terme municipal de Sabadell, i l’enllaç amb l’AP-7 i la B-30 en direcció a Girona i a Tarragona, indret habitual de congestions tot i tenir tres carrils. Aquí, els treballs comportaran la construcció de dos carrils més per facilitar als conductors els moviments d’entrada, des de Sabadell o la Universitat Autònoma, i sortida, cap a Girona i Tarragona, donant continuïtat als ramals actuals de l’enllaç de Sant Pau. Aquesta actuació requerirà eixamplar l’actual estructura sobre el riu Sec i desplaçar uns metres el traçat d’una carretera local situada al peu de l’autopista i que uneix Badia del Vallès i Cerdanyola, així com adequar un tram del riu Sec al seu pas per Badia. Aquests nous carrils tindran una longitud d’1,8 quilòmetres i les obres han estat adjudicades, per 6,4 milions d’euros, a la mateixa UTE que les anteriors, que tindrà, també, dotze mesos per desenvolupar-les. Aquest tram de l’autopista concentra una intensitat mitjana de trànsit diari d’uns 80.000 vehicles en sentit Barcelona, dels quals 20.000 es desvien cap a l’AP-7.
El departament encara estudia una tercera solució per millorar la mobilitat i la seguretat viària en aquesta zona que consisteix en la construcció de dos carrils entre els enllaços de Sant Quirze i Terrassa est, en sentit Manresa. Aquests nous carrils permetrien millorar els accessos als polígons de Terrassa i a la carretera de Rubí i alliberar l’autopista d’uns 22.000 vehicles dels 48.000 que circulen cada dia per aquest punt en direcció a Manresa. La Generalitat preveu treure a concurs aquestes obres també aquest mes de maig.
L’obertura de les rondes inicia 25 anys de reclamacions
L’ampliació de l’autopista C-58 per posar fi al coll d’ampolla que suposa el seu pas per Terrassa i gran part del Vallès Occidental és una reivindicació política i social antiga. Ara fa 25 anys, concretament el mes de febrer del 1993, el PSC va presentar una proposta no de llei al Parlament en què reclamava al govern de la Generalitat, de CiU, l’ampliació de l’autopista, llavors A-18, entre Terrassa i Cerdanyola del Vallès. El diputat socialista terrassenc d’aquella època, Magí Cadevall, explicava: “Fins ara era justificable que només hi hagués dos carrils en sentit Barcelona, ja que l’avinguda Meridiana no podia absorbir més trànsit, però l’obertura de les rondes ho ha canviat absolutament.”
Des d’aleshores, l’autopista, que travessa una àrea densament poblada, ha estat un cavall de batalla entre socialistes i convergents. Mentre CiU era al govern de la Generalitat, el PSC va presentar infinitat de mocions, per ampliar i millorar els accessos i per crear-ne de nous. Durant el període dels dos tripartits, però, va ser CiU la que va pressionar amb millores en la mateixa línia. En tot cas, l’ampliació a tres carrils en tot el traçat ha guanyat i perdut mocions de diversos grups al Parlament, però no començarà a ser una realitat fins a aquest mes de maig.