Confirmen l’aposta pel tramvia de Cambrils a Salou
Territori ha encarregat a FGC l’estudi per implantar la línia a l’espai de les vies per la costa fins a Port Aventura
No hi ha data per al desmantellament i la posada en marxa del corredor mediterrani
L’actual línia de tren de la costa entre Cambrils i Port Aventura es podria substituir per una de tramvia. Aquesta és l’aposta del Departament de Territori i Sostenibilitat, tal com va anunciar ahir el conseller Damià Calvet en una reunió amb alcaldes i regidors de la zona. Calvet va explicar que el departament ha encarregat a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) els primers tràmits per poder tirar endavant el projecte, que consisteixen en la redacció de l’estudi informatiu, de la declaració d’impacte ambiental i del pla especial ferroviari per implantar el tren tramvia un cop es desmantelli la línia de la costa i es posi en marxa la variant del corredor mediterrani. Els estudis trigaran uns sis mesos a estar enllestits. Amb tot, Foment encara no ha fet públics els terminis previstos per al desmantellament.
El conseller va insistir a reclamar la cimera prevista entre representants del govern espanyol, de la Generalitat i dels ajuntaments per tal d’abordar el futur de la línia. El Departament de Territori vol tenir enllestits els projectes abans de començar a dialogar amb el Ministeri de Foment i que es conegui la data d’entrada en funcionament de la variant i del projecte de desmantellament i integració.
D’aquesta manera, es vol casar el desmantellament de la línia amb la voluntat del territori d’integrar la traça ferroviària i de disposar d’un sistema de transport públic en aquest espai. “Volem un full de ruta únic”, va assegurar el conseller de Territori, que hi va afegir la voluntat d’“aprofitar les circumstàncies per establir un bon sistema de transport públic”.
L’alcalde de Salou, Pere Granados, es va mostrar favorable al projecte perquè creu que el tren tramvia beneficiarà els veïns i els turistes i, alhora, oferirà “un transport públic modern i sostenible”. La intenció, va insistir l’alcalde, és assolir la plena integració i eliminar la barrera arquitectònica que suposa l’actual línia de tren, que parteix per la meitat el municipi.
Pel que fa a la decisió de les associacions de Promoció del Transport Públic (PTP) i la Plataforma en Defensa del Ferrocarril (PDF) de portar el desmantellament de la via a la fiscalia, el conseller va reconèixer que és “legítima”, però va recordar que desmantellar i integrar la via forma part de la declaració d’impacte ambiental de la variant del corredor. “Les plataformes poden fer el que creguin convenient”, va admetre, però hi va afegir que no es pot anar contra el desmantellament. “I no hi volem anar perquè volem complir les mesures ambientals”, va dir. El conseller va insistir que la intenció és aprofitar aquesta obligació per poder “compassar” calendaris.
LA FRASE
Estudi de les millores per a l’R12
La Plataforma per a la Millora de la Línia Barcelona-Manresa-Lleida ha encarregat la redacció d’un informe tècnic per avaluar l’estat d’aquesta línia ferroviària per poder plantejar i reclamar les necessitats, millores i inversions que requereix. La plataforma, que integra ens locals i agents econòmics lleidatans per on discorre l’R12, a més de la Generalitat, preveu que el document pugui estar enllestit cap a l’estiu. La presidenta de la Diputació de Lleida, Rosa Maria Perelló, va recordar ahir durant una reunió de la plataforma que Lleida no té encara un sistema de rodalies ferroviàries, a diferència de la resta de demarcacions catalanes. La comissió de treball creada des de la plataforma lleidatana de l’R12 serà l’encarregada d’elaborar l’informe tècnic, que, segons la presidenta de la Diputació, ha de recollir aportacions “imprescindibles” per “reclamar on calgui la millora d’aquesta línia”.