La Generalitat afirma que acabarà els laterals de la ronda de Mataró abans de dos anys
El conseller Nadal anuncia que les obres es posaran a licitació al maig i aquest mes ho faran les de la variant d'Arenys de Mar
«No volia venir al Maresme només a signar un document, sinó a anunciar fets concrets», Joaquim Nadal va aprofitar ahir el bon clima creat al voltant del document de bases per a la millora de la mobilitat al Maresme per posar sobre la taula les properes accions que en aquest àmbit es desenvoluparan a la zona. Una de les més esperades és la licitació del primer tram dels laterals de la ronda de Mataró que segons preveu el departament es produirà el mes de maig. «Suposa una inversió de 77 milions d'euros i preveu fer la primera fase de les obres», va explicar el conseller. Aquests treballs que consisteixen a desdoblar l'actual ronda amb uns laterals a cada costat començaran a tocar del terme municipal d'Argentona, on s'ha de construir un nou enllaç de l'autopista amb el barri de Cerdanyola. La construcció dels laterals, que segons el conseller serà una realitat en els propers dos anys, ha de servir per descongestionar aquesta via ràpida que voreja la capital del Maresme, però que sovint es tapona a l'entrada dels túnels a la sortida de Mataró Oest, per anar a l'eix comercial. L'obra preveu la construcció de dos túnels més, al costat dels actuals, i els vials dels laterals que serviran per als conductors que han d'entrar i sortir de Mataró, mentre que per l'eix central es mantindrà únicament la circulació ràpida dels qui es dirigeixen a Barcelona i Girona.
L'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, va destacar que amb l'actuació, a més de treure trànsit de la ronda, es millorà la connexió tant per als vehicles com a l'accés pels vianants fins a la zona comercial de Mataró Parc i de l'hospital, on tot i el carril addicional que s'hi va fer d'entrada es continuen formant retencions en hora punta. La solució serà ampliar el pont que travessa per sobre l'autopista i construir-ne un que serà únicament per als vianants.
La Generalitat ha d'iniciar ara el procés de les negociacions de les expropiacions amb els particulars afectats per l'ampliació de la ronda. El projecte, segons va informar ahir el conseller preveu una segona fase, que està pendent del conveni que s'ha de signar amb el Ministeri de Foment. Aquesta actuació està pressupostada en 33,5 milions d'euros.
El vial d'Arenys
A l'acte d'ahir també es va anunciar que aquest mateix mes es posaran a licitació les obres de construcció de l'esperada variant de la C-61 que ha de treure el trànsit que passa per la riera d'Arenys de Mar. Aquesta és una obra llargament reivindicada que ha de servir per fer aquesta ronda que ha de passar pel rial Llarg, a tocar del polígon de Valldegata-Draper, per on ara passen molts conductors. El cost del projecte puja a 5 milions d'euros. Actualment ja s'està treballant en el punt inicial amb la construcció d'una rotonda a càrrec del Ministeri de Foment que enllaçarà la carretera N-II amb el nou vial.
La nova C-32, al juliol
El perllongament de l'autopista C-32 entre Palafolls i Tordera entrarà en funcionament finalment «pels voltants del 15 de juliol». «Pot ser el mateix 15 o dies abans, però en aquesta data ja hi circularan els vehicles», va mantenir el conseller. Nadal va revelar així l'última data prevista per a la inauguració d'aquest nou tram de la via ràpida que estava previst en un primer moment que s'enllestís abans de finals de juny. Fa poques setmanes, l'alcalde de Palafolls, Valentí Agustí (PSC), ja va mostrar la seva preocupació per un possible retard en l'obertura del nou tram. Segons va explicar llavors, el temporal de neu i vent a les comarques gironines havien obligat Fecsa-Endesa a actuar de manera urgent a les línies elèctriques d'aquella zona i a aturar temporalment el trasllat de la xarxa de la carretera entre Blanes i Lloret. «Una obra bàsica per acabar el nou tram d'autopista», va apuntar llavors. L'anunci del conseller confirma aquest retard.
Un edifici «complex»
El president del Consell Comarcal, Josep Jo (PSC), va trencar ahir una llança a favor de posar fi a la superstició que els dimarts i 13 porten mala sort. «Avui és dimarts i 13 i a la comarca estem posant les bases de la millora de la mobilitat», va apuntar. Jo va estar acompanyat dels dos vicepresidents de l'ens, Joan Baliarda (CiU), alcalde de Premià de Dalt, i Andreu Francisco (ERC), alcalde d'Alella. A l'acte també hi van assistir majoritàriament alcaldes socialistes, així com la diputada del PSC Consol Prados i el secretari de Mobilitat, Manel Nadal. El conseller Joaquim Nadal va destacar que la signatura del document representava actuar d'una manera global en un àmbit difícil. «Parlem d'un edifici complex, que demana resoldre problemes tant en la xarxa viària com en el transport públic per carretera i en el ferroviari», va puntualitzar. En aquest sentit, Nadal va avançar que l'Estat havia adjudicat millores en tres noves estacions del Maresme: Cabrera, Vilassar de Mar i Ocata.