El tren orbital creuarà l'espai agrari de les Cinc Sènies de Mataró per sota terra
El govern aprova la reserva de sòl per a la infraestructura perquè Foment pugui redactar el projecte
A banda de Mataró, l'Ajuntament d'Argentona també ha aconseguit que es recollissin totes les al·legacions que havia fet perquè es modifiqués el traçat de la via del tren i es fes subterrània. Així, s'ha canviat el recorregut tant a la part nord com a la part sud del municipi amb l'objectiu de preservar l'entorn natural de la vila. Malgrat això, qui ahir es va felicitar per l'avanç que suposa l'aprovació del pla director urbanístic de la línia orbital va ser l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron (PSC). «Encara faltaran molts anys per veure-ho, però hi estem més a prop avui que fa dos anys», va manifestar.
Tot i que no tenen la confirmació oficial, Baron va explicar que «a primer cop d'ull» s'han atès les reclamacions que s'havien fet. S'ha aconseguit que la futura estació de Rocafonda s'apropi més a la ciutat i que no es faci, com s'havia previst inicialment, a l'altra banda de la riera de Sant Simó, i els tallers de manteniment s'han desplaçat cap a ponent, paral·lels a la carretera de Mata. El tren, però, passarà pel mig de l'espai protegit de les Cinc Sènies, però ho farà subterrani gairebé fins que s'uneix amb la línia de la costa. L'alcalde va assenyalar que el traçat s'ha desplaçat tant com s'ha pogut de la plana agrícola per afectar al mínim possible els camps de conreu.
Baron també va destacar la «transcendència» d'aquesta nova infraestructura tant per al país com per a la ciutat. «D'una banda, perquè per fer determinats moviments ja no caldrà passar per la ciutat de Barcelona, i de l'altra, perquè per a Mataró significa una gran oportunitat el fet de poder fer subterrània tota la xarxa ferroviària i passar d'una a quatre estacions», va afegir-hi.
El pla director aprovat pel govern avança feina a l'Estat, que haurà de redactar l'estudi informatiu, el projecte constructiu i, posteriorment, fer les obres que costaran uns 4.000 milions d'euros. El pressupost per portar a terme l'estudi i el projecte està inclòs en el pla de rodalies, però el que no ho està és el finançament de l'actuació, que el govern calcula que podria començar abans del 2015. De moment, el que sí que es podrà fer és la reserva de sòl per tirar endavant una infraestructura que hauria d'estar acabada abans del 2026.
La fi de l'actual xarxa radial
Com ja apuntava l'alcalde de Mataró, la línia orbital ferroviària posarà fi a l'actual xarxa radial unint Vilanova i la Geltrú amb la capital del Maresme, passant per Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell i Granollers. Les previsions són que doni servei a uns 96.000 viatgers, el 30% dels quals provindrien del vehicle privat. La línia tindrà 120 quilòmetres de longitud, 78 dels quals –més de la meitat– seran nous. En total, tindrà 42 estacions, de les quals 23 seran noves. Tot i que en un principi s'havia parlat que prop d'un 70% de l'orbital discorreria per túnel, finalment el percentatge ha baixat fins al 60%, tot i que cal sumar-hi un 5% més en viaducte. El document aprovat presenta petits ajustos de traçat respecte del que es va aprovar inicialment l'any 2008, amb l'objectiu d'apropar les estacions a nuclis urbans i reduir l'afectació en l'entorn mantenint la funcionalitat.