FGC incrementarà amb 15 trens la freqüència al Vallès
Preveu que el 2021 hi hagi una circulació cada cinc minuts entre Barcelona i Sabadell i Terrassa
La companyia va tancar el 2018 amb rècord de passatgers, puntualitat i valoració
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va tancar el 2018 amb les millors xifres de passatgers, puntualitat i valoració. La voluntat de la companyia, anunciada ahir pel seu president, Ricard Font, és mantenir el creixement i fer-ho amb el 100% de la xarxa “renovada i robusta” amb l’horitzó al 2021. Per això, invertirà 300 milions d’euros en manteniment entre aquest any i el 2021, a raó de 100 milions per any.
Serà també el 2021 quan està previst que a l’estiu entrin en funcionament 15 nous trens, que han representat una inversió de 100 milions d’euros, que serviran per situar la freqüència de pas entre Barcelona i Sabadell i Terrassa en cinc minuts, el que significa que a Sant Cugat arribarà un tren cada 2,5 minuts. Es tracta, segons Font, dels dos àmbits metropolitans on més ha crescut la demanda de mobilitat. Les freqüències actuals estan entre 7 i 11 minuts en funció de l’hora del dia. Amb aquest increment de circulacions es vol aconseguir que la línia del Vallès transporti 90 milions de passatgers el 2022. Ricard Font reconeix que per ampliar aquesta xifra caldrà plantejar-se en el futur la construcció d’un nou túnel. Actualment, en la línia Barcelona-Vallès, circulen 32 trens en les hores punta, amb una freqüència de pas de 112 segons, la qual cosa permet treure de les carreteres 178.000 vehicles al dia. L’any passat hi va haver 64,10 milions de validacions, el que representa un increment del 3,4% respecte de l’any anterior.
Viatgers i mercaderies
Pel que fa a la línia de Llobregat-Anoia, l’any passat va registrar 23,1 milions de viatgers i més de mig milió de tones de mercaderies, de les quals més de 400.000 eren sals potàssiques de les mines de Súria i Sallent, que tenen com a destinació el port de Barcelona. També va transportar gairebé 95.000 vehicles de la marca Seat, i va fer 1.305 circulacions amb components automobilístics d’aquesta marca.
Amb la posada en marxa de l’L8, que enllaçarà l’estació de plaça d’Espanya amb Gràcia i que es preveu que pugui estar en funcionament el 2026, es vol fer créixer el volum de viatgers de la línia Llobregat-Anoia fins als 45 milions de passatgers. El president de FGC va assegurar que, si és necessari, reforçaran els trens de Martorell si les obres del corredor mediterrani provoquen restriccions importants durant aquest estiu en la circulació de la línia R4 de Renfe, tal com va anunciar fa uns dies la presidenta d’Adif. Tot i això, Font va admetre que no els ho han demanat.
La línia Lleida-la Pobla va tenir 207.182 validacions amb un índex de puntualitat del 99,10%, que van servir per estalviar la circulació per carretera d’uns 610 vehicles cada dia. En aquesta línia, igual que en les del Vallès i Llobregat-Anoia, totes les estacions estan adaptades per a persones amb mobilitat reduïda, cosa que també facilita l’accés de persones amb cotxets de criatura i carros d’anar a comprar.
Projectes de futur
El president de FGC hi va afegir que aspiren a gestionar nous serveis amb l’horitzó de la liberalització ferroviària del 2020. D’entrada, la Generalitat ha fet encàrrecs a FGC perquè estudiï la possibilitat de gestionar la llançadora des de la T1 de l’aeroport de Barcelona fins a l’estació de Sants i també el futur tren tramvia del Camp de Tarragona, que ha d’unir Cambrils amb Salou i Port Aventura.
Cinc estacions de muntanya que seran sis en el futur
A la gestió de les estacions de muntanya de la Molina, Vall de Núria, Espot, Port Ainé i Vallter se sumarà la de Boí-Taüll, tot i que FGC encara no ha rebut formalment l’encàrrec i no poden concretar quan serà. Les cinc estacions van generar l’any passat un impacte econòmic net de 121,25 milions d’euros i la creació de 2.194 llocs de treball directes i indirectes. L’objectiu de la companyia és treballar perquè les estacions es converteixin en la porta d’entrada als parcs naturals que tenen al seu entorn en qualsevol moment de l’any. A Montserrat es va registrar un descens del 16% en el nombre de visitants el 2018, motivat en part pel tancament del funicular de la Santa Cova, que tornarà a estar operatiu el 2020. Pel que fa als trens turístics que gestiona FGC, el tren del ciment va tenir 23.974 validacions i el tren dels llacs en va tenir 7.161.