Infraestructures i serveis

Final sense data per a la Sagrera

Les obres avancen a bon ritme des de la represa el 2018 i se n’ha executat el 40%

Les vies de la línia del Maresme es col·locaran a mitjan 2020

La complexitat dels treballs fa difícil preveure’n l’acabament

Cada dia es bomben 4.000 m³ d’aigua per poder treballar
El parc urbà que hi haurà a la superfície recosirà el territori

Les obres de l’estació de la Sagrera, començades fa deu anys, avancen a bon ritme des de la represa el gener de l’any passat, després de més de tres anys aturades. Ara hi ha construït el 40% del total de l’obra i hi treballen uns 500 operaris en unes tasques d’alta complexitat tècnica que fan que sigui complicat preveure la data d’acabament total de la infraestructura, com va explicar ahir el subdirector de construcció d’Adif Alta Velocitat, Juan Antonio Hermoso. El cost dels treballs està xifrat en 600 milions d’euros i des que es van començar el 2009, tots els terminis d’acabament s’han anat superant sense que es vegi un final proper.

La primera fita que es marca Adif és la col·locació de les vies de la línia R1 de rodalies, la del Maresme, a mitjan 2020. Un cop aquestes vies estiguin en el seu emplaçament definitiu, al nivell més baix dels tres que tindrà l’estació, el proper objectiu és col·locar en paral·lel les vies de la línia R2, la de Granollers. Perquè això sigui possible cal que es finalitzi la construcció del col·lector de la rambla Prim, que recull les aigües de tres col·lectors diferents. La complexitat de l’obra, que s’ha de fer mentre circulen trens de rodalies i d’alta velocitat a tocar, fa que l’arribada de les vies de la línia de Granollers estigui prevista per a uns divuit mesos després de les vies de la línia del Maresme. Més enllà d’aquestes dates, el responsable d’Adif no va voler aventurar cap altra previsió de finalització dels treballs. “Es tracta d’obres d’una gran complexitat tècnica, delimitades per diferents línies de tren en circulació que obliguen a fer una planificació molt detallada dels treballs”, va assegurar Juan Antonio Hermoso.

Estació intermodal

La futura estació intermodal de la Sagrera ocuparà l’espai on hi havia els tallers i la platja de vies de l’antiga estació de mercaderies de la Sagrera, construïda els anys 20 del segle passat. Estarà dividida en tres nivells. A la part més baixa hi haurà les línies de rodalies, on se situaran quatre andanes amb vuit vies per a les línies del Maresme i de Granollers. Per sobre hi haurà el vestíbul de l’estació, que tindrà 12.000 m² i donarà accés a les línies de rodalies, d’alta velocitat i al metro, i dos aparcaments amb capacitat per a més de 1.400 vehicles. Per sobre del vestíbul es construiran les andanes d’alta velocitat. En seran quatre amb una longitud de 800 metres i amb un total de vuit vies. A més, hi haurà un espai d’estacionament logístic amb cinc andanes i deu vies que permetrà fer el proveïment de càtering dels trens i de gir dels seients. “Un viatger que baixi a l’estació de la Sagrera no es veurà afectat per cap carret que estigui fent feines de manteniment com passa a Sants. Això permetrà tenir més capacitat en la gestió i més nombre de trens que poden acudir a aquesta estació”, assegura el subdirector de construcció d’Adif Alta Velocitat.

La infraestructura quedarà coberta per un parc urbà de 40 hectàrees que permetrà recosir la cicatriu que durant tot un segle ha separat Sant Andreu de la Sagrera. També significarà tenir en túnel la línia d’alta velocitat en tot el seu pas per Barcelona.

Coordinació obligada

Juan Antonio Hermoso argumentava la complexitat dels treballs perquè es tracta d’un espai amb un sol accés, que fa que les diferents contractistes que treballen de forma simultània a l’obra hagin de coordinar-se. Això sumat al fet que pel costat hi passen dues línies de rodalies i una d’alta velocitat. “Obliga a fer una planificació molt detallada dels treballs”, assegurava ahir el responsable d’Adif. “Seria molt més fàcil tallar les línies sis mesos i treballar més lliurement, però l’objectiu és que en tot moment estiguin operatives i cal una gran feina de coordinació”, afegia.

El nombre de treballadors, al voltant de 500 persones, “és el màxim possible”, remarcava Hermoso. Una altra dificultat afegida és, segons va apuntar, el fet que es treballa per sota del nivell freàtic i això fa necessari bombar l’aigua contínuament “perquè l’obra no es converteixi en una piscina”. Cada dia es bomben 4.000 m³ d’aigua, l’equivalent a la capacitat de sis piscines olímpiques, que es reaprofiten en part per al reg. A l’inici dels treballs, la dificultat tècnica va venir donada amb la retirada de la platja de vies prèvia als treballs d’excavació per començar la fonamentació de l’estructura en què s’han utilitzat 70 quilòmetres lineals d’elements de fonamentació i s’han aixecat uns murs pantalla de 30 metres de profunditat.

A la preguntat sobre si l’estació de la Sagrera s’acabaria abans que les obres de la Sagrada Família, el responsable d’Adif no es va voler pronunciar. “El nostre compromís és empènyer que les obres es portin a bon terme. No busquem cap competició amb la Sagrada Família.” Els terminis d’acabament s’aniran coneixent a mesura que avancin els treballs, va dir. “Ens anirem adaptant a la problemàtica que ens puguem trobar i concretarem dates i terminis”, va concloure.

600
milions d’euros
és el cost total de les obres de la Sagrera. A hores d’ara se n’ha executat el 40%
8
vies
d’alta velocitat, i n’hi haurà deu més en una zona d’estacionament de serveis
12.000
metres quadrats
tindrà l’estació, que serà per a trens de rodalies i alta velocitat
40
hectàrees
ocuparà el parc urbà situat sobre les vies i l’estació de la Sagrera

Posen a licitació el tram Vinaròs-Vandellòs del corredor

Adif va posar a licitació ahir les obres per a la implantació de l’ample de via estàndard als trams del corredor mediterrani entre Vinaròs i Vandellòs i Vinaròs i Castelló. Tots dos contractes sumen un import de prop de 81,8 milions d’euros, amb l’IVA inclòs, i el termini d’execució per a tots dos trams és de 18 mesos. En el cas del tram Vinaròs-Vandellòs, de 67 quilòmetres de longitud, l’import de licitació és de 33,7 milions d’euros.

A més de la implantació de la via d’ample europeu també es faran els treballs d’adaptació de les instal·lacions i elements de la línia que siguin necessaris per permetre la circulació de trens. Els treballs es durant a terme en dues fases. A la primera es farà tota l’obra prèvia al canvi de via d’ample convencional per ample estàndard, amb la renovació dels serveis afectats, drenatges, treballs d’electrificació i adaptació de la catenària i a la segona es procedirà al canvi de via.

També està previst que es facin obres en uns altres 13 quilòmetres, que són els que corresponen al ramal l’Aldea-Tortosa, tant a la via general com a les vies d’apartat. A més, a l’estació d’Ulldecona s’adequarà una via perquè tingui una longitud útil de 750 metres perquè d’aquesta manera puguin estacionar els trens de mercaderies d’ample estàndard. També es posaran noves rampes a les andanes de les estacions d’Ulldecona, l’Aldea-Amposta i l’Ametlla de Mar. Les actuacions tindran cofinançament europeu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.