Lucena assegura que la quarta pista del Prat “no és viable” a molt llarg termini
El president d’Aena es reunirà en les properes setmanes amb representants dels ajuntaments i organitzacions afectades
Afirma que la incidència de les vagues a l’aeroport català “ha estat mínima”
El president d’Aena, Maurici Lucena, ha assegurat que la quarta pista al mar de l’Aeroport de Barcelona-El Prat “a molt llarg termini és una opció que no és viable”. Així ho ha explicat a Catalunya Ràdio, on ha assegurat que en les properes setmanes es reunirà amb els principals agents afectats per l’aeroport per exposar-los les opcions que hi ha per al creixement de la infraestructura, opcions que no ha detallat. Així, es reunirà amb representants de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i dels consistoris del Prat, Viladecans, Gavà, Castelldefels i Sant Boi, així com agents econòmics i socials. Lucena ha dit que les opcions busquen assolir els 70 milions de passatgers el 2026.
Lucena ha dit que cal un “debat honest i tècnicament sòlid” sobre el model de Barcelona i Catalunya per a les properes dècades. Ha posat en valor que actualment El Prat és “referent estratègic del Mediterrani” i ha apostat per fer una reflexió sobre “què es vol fer amb aquest aeroport que parteix d’una base esplèndida” a la vista que la demanda continua creixent.
És en aquesta reflexió que ha dit que segons la seva opinió la solució no és la quarta pista però no ha concretat quines són les opcions que plantejarà als afectats per “cortesia institucional”. “Plantejarem diferents opcions”, ha dit. Aquestes opcions han de permetre passar dels 55 milions de passatgers als 70 milions el 2026. Tot i això, ha assegurat estar tranquil perquè “amb la capacitat actual s’arriba perfectament”. “Tenim temps”, ha declarat, al mateix temps però que ha apostat per afrontar el debat per aconseguir “capacitat addicional”.
Ha afegit que “en paral·lel” al treball de les opcions per al Prat, s’invertirà en “més capacitat, reformes i ampliacions” a l’Aeroport de Girona, on ha insistit que faran arribar un ramal de l’Ave fins a la mateixa terminal. “En la meva opinió i la dels tècnics d’Aena, Girona i Barcelona són perfectament complementaris”, ha declarat.
Pel que fa a Reus, ha assegurat que també és un aeroport “molt important” i que també hi haurà inversions perquè “és un punt d’entrada fonamental” i una zona “que necessita aquesta pista d’aterratge”.
Les vagues sense incidència
Lucena ha assegurat que la incidència de les vagues que aquest estiu s’estan succeint a l’Aeroport del Prat en l’operativa “ha estat mínima”. “Pràcticament no s’ha notat”, ha assegurat en la mateixa entrevista a Catalunya Ràdio. Lucena ha explicat que la seva màxima preocupació ha estat “preservar la qualitat del servei” i ha celebrat que “s’ha aconseguit perquè aquest estiu ha estat molt més tranquil que el 2017 i 2018”. Ha defensat que Aena garanteix que s’estan complint els convenis col·lectius entre les empreses concessionàries dels serveis i que els conflictes que s’estan produint és entre aquestes empreses i els seus treballadors. “Un cop licitades la relació és dels treballadors i l’empresa”, ha apuntat.
El president d’Aena ha rebutjat que es parli d’explotació: “És una consideració que no puc acceptar, els convenis col·lectius s’estan complint”. Lucena ha explicat que han participat de les mediacions per evitar les vagues d’aquest estiu, com la de personal de terra d’Iberia o la de Trablisa; però ha apuntat que no tenen competències “per interferir en les relacions laborals” i s’ha desvinculat dels conflictes concrets.
Lucena ha defensat que Aena ha treballat per reduir al mínim l’impacte en l’operativa i ha assegurat que això s’ha assolit com demostra el fet que “han millorat en gairebé 10 punts els índex de puntualitat”.
Ha recordat que el 2017 l’impacte de les vagues que es van succeir va ser “brutal” i que el 2018 es van notar els efectes de les vagues a França i les males condicions meteorològiques. En canvi, l’estiu del 2019 ha estat “el més tranquil dels darrers anys i els índex de puntualitat han millorat tant que s’ha passat per davant de tots els aeroports europeus amb que competeix” el Prat. “És un motiu per sentir-nos satisfets”, ha declarat.
En l’aeroport del Prat han coincidit aquest estiu, o encara es mantenen convocatòries, les vagues del personal de seguretat de Trablisa, del personal de terra d’Iberia, de Groundforce i de Ryanair.
Lucena ha assegurat que l’aeroport del Prat és “més eficient” que el de Madrid-Barajas però ha defensat que no es poden concretar les seves xifres sobre l’aportació d’ingressos de cada aeroport que gestiona Aena perquè aquesta és informació privilegiada que si es fes pública “donaria pistes als competidors”.
El president d’Aena ha posat en valor també que tenen les tarifes més baixes d’Europa gràcies a aquesta eficiència.