Els túnels del TAV de Girona, encara sense pla de seguretat
La manca de ventilació forçada continua sent l’escull que impedeix que la Generalitat aprovi el document a Adif
La concessionària, a més, es veu obligada a substituir una maquinària a l’estació
Gairebé set anys després de l’arribada de l’alta velocitat a la ciutat de Girona, encara no hi ha ni un sol ventilador que expulsi els fums en cas d’incendi o algun accident o atac químic en els més de vuit quilòmetres de túnel que hi ha sota terra. És per això que el Departament d’Interior del govern de la Generalitat considera que Adif encara no ha fet els deures i, per tant, no li ha aprovat el pla de seguretat. A més, hi ha un problema afegit, l’única ventilació existent, la que hi ha just a l’estació del TAV, Adif l’ha de canviar perquè la maquinària està molt a prop de les vies i hi ha perill d’incendi.
El govern francès no va permetre la circulació de trens al túnel del Pertús fins que no se solucionés l’anomalia de la ventilació. El govern català no és tan dràstic perquè, a més, no té les competències, però per ara no donarà el vistiplau al pla de seguretat del TAV a Girona fins que Adif instal·li uns ventiladors per permetre la ventilació forçada als túnels de l’alta velocitat. Si bé aquesta problemàtica està solucionada a l’estació del TAV, en cap cas està resolta a la resta de la infraestructura que hi ha sota terra.
Segons fonts properes al cas, la concessionària espanyola Adif s’escuda en el fet que la ventilació natural per expulsar els fums en cas d’accident ja és suficient. Però, en canvi, els tècnics del Departament d’Interior exigeixen que s’instal·lin unes turbines que, a través de la seva potència, puguin dirigir l’aire en sentit nord o en sentit sud, depenent d’on sigui la incidència dins del túnel.
En tot cas, Adif se’ls vol estalviar adduint que en el projecte del TAV, que data del 2003, la normativa europea no obligava a instal·lar aquests grans ventiladors. Però ja fa un temps que sí que és normatiu, i un clar exemple és el túnel del Pertús. A més, el que defensa ara Adif és contradictori pel que fa a si mateix, ja que un informe seu de l’any 2009 ja alertava de la necessitat de la instal·lació de ventilació forçada.
Abans de les vacances d’estiu, i per enèsima vegada, el Departament d’Interior va tornar a posar en coneixement de la Subdelegació del Govern espanyol a Girona la situació i el perill que suposa que a hores d’ara la infraestructura no estigui totalment enllestida perquè es pugui aprovar un pla de seguretat en cas d’emergència.
Al problema de la ventilació forçada als túnels ara se n’ha d’afegir un altre a l’estació del TAV. Els tècnics han detectat una altra anomalia, ja que hi ha una maquinària de ventilació que es va instal·lar de manera incorrecta perquè està excessivament a prop de les vies. A més, hi ha el perill que s’incendiï. Ara aquesta maquinària s’ha de substituir, uns treballs que pròximament s’efectuaran a l’estació de l’alta velocitat.
LA XIFRA
Les sortides d’emergència, a punt
Des d’aquell 8 de gener del 2013, dia de la inauguració, han passat més de cinc anys i els cossos de salvament i seguretat de la Generalitat no tenen cap protocol oficial per actuar a la infraestructura viària urbana de Girona. Almenys ara, si hi hagués alguna catàstrofe a l’interior dels túnels, els efectius d’emergència no hi anirien a cegues, ja que es poden comunicar. Ara ja hi ha implantat el sistema Rescat, que és la xarxa de comunicacions d’emergències i seguretat de Catalunya. La seva implementació va costar, i molt, perquè Adif tampoc hi estava d’acord. Ara, per fi, les comunicacions dins dels túnels funcionen.
A banda dels ventiladors, l’altre escull que faltava era enllestir les sortides d’emergència dels túnels, que donen al parc Central. Tot i que visualment ja estaven instal·lades, no els arribava corrent elèctric per activar el sistema de pressurització. Ara, per fi, també està resolt.