La torre de Cartellà, enmig d’un enllaç de l’N-II a Maçanet
L’Estat farà enllaços als dos costats i desatén la petició municipal d’una rotonda elevada a l’accés a Montbarbat
La millora del tram de l’N-II entre Tordera (Maresme) i Maçanet de la Selva deixarà la torre de Cartellà just enmig d’un dels nous enllaços que executarà l’Estat. El Ministeri de Foment ha desatès la petició de l’Ajuntament de Maçanet que es construís una rotonda elevada a l’encreuament per accedir a Montbarbat i evitar així dos enllaços a banda i a banda, que deixaran Cartellà al mig del nou accés. “Ells ens han dit que hi haurà aquestes orelles a banda i a banda”, afirma l’alcaldessa de Maçanet, Natàlia Figueras (Som).
Figueras reconeix que els nous gestors han arribat a l’Ajuntament quan el projecte de millora fins a Tordera ja estava redactat. De fet, l’anterior alcalde, Josep Maria Ciurana (Acord per Maçanet), havia criticat que l’antiga torre, de propietat privada, quedés dins dels nous enllaços. La torre o força de Cartellà és un bé cultural d’interès nacional (BCIN). Es té documentada la seva presència des del 1079. A l’interior del recinte, hi ha una capella.
La batllessa va reunir-se el dilluns 21 d’octubre amb el subdelegat del govern espanyol a Girona en funcions, Albert Bramon. Acompanyada del primer tinent d’alcalde, Xavier Xarbau (ERC), i del segon, Xavier Gómez (PSC), Figueras va recordar el malestar de l’Ajuntament perquè l’Estat no ha fet una rotonda elevada en aquest punt, igual que les dues que hi ha en el tram de l’N-II Sils-Maçanet, que sí que s’ha desdoblat.
El 2015 el govern del PP va decidir que el tram Maçanet-Tordera no es desdoblaria. “No pot ser que l’entrada per carretera de Barcelona a Girona tingui dos carrils [un per banda]”, lamenta l’alcaldessa.
Rectificació de revolts
Fa un mes, la Subdelegació del Govern a Girona va informar que les millores entre Maçanet i Tordera inclourien actuacions com ara la rectificació de revolts per aconseguir un projecte de 80 km/h i la remodelació de les interseccions existents, entre altres millores.
Al llarg del traçat, hi haurà dos viaductes nous i dues obres de drenatge, la riera de Valldemaria i la riera la Torderola. Les obres en 7,3 quilòmetres van ser adjudicades per 21,3 milions d’euros.
LA DATA
Un vial lateral i per sota la carretera
L’Ajuntament de Maçanet reconeix que la subdelegació ha tingut en compte la petició que hi hagi un vial lateral de servei que, venint de Tordera, uniria Cal Coix i la torre Cartellà amb el veïnat de Valldemaria passant per sota la carretera. D’aquesta manera, no caldrà fer un tram d’N-II en direcció nord i arribar fins al futur enllaç (o rotonda) de Montbarbat per passar a l’altra banda del poble. Això era una cosa que amoïnava l’exbatlle Josep Maria Ciurana.