El consens per la variant de les Preses penja d’un fil
L’alcalde de la Vall d’en Bas retreu al d’Olot que hagi dit que està disposat a tirar endavant unilateralment la variant de la capital garrotxina
Lamenta que els acusin de retardar el projecte
L’alcalde de la Vall d’en Bas, Lluís Amat, ha estat molt contundent amb el seu homòleg d’Olot, Pep Berga, per haver manifestat que estava disposat a trencar el consens per tirar endavant la variant d’Olot de manera independent i la de les Preses i la Vall d’en Bas. Amat ha recordat que precisament el consens a què van arribar l’any 2016 el seu antecessor, Josep Maria Corominas, l’alcalde de les Preses, Pere Vila, i ell mateix, és la via més ràpida per fer realitat el projecte i l’obra. De fet, si no hi ha entrebancs d’última hora, l’estudi de traçat s’hauria de fer públic a principis d’any. “En un període de menys de quatre anys, per primera vegada hi havia, i pensem que encara hi ha, una possibilitat d’assolir una solució acceptable i definitiva a una problemàtica que fa més de 25 anys que és encallada”, ha indicat en referència al primer estudi informatiu que va sortir a exposició pública, el 1994.
Lluís Amat ha insistit a recordar que, el maig de 2016, els tres alcaldes van signar a peu de carretera un acord unànime acompanyats pels màxims representants d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya. Van coincidir que l’obra tingués la màxima prioritat i van apostar per una carretera d’un sol carril per sentit de circulació, tot i mantenir-se el doble carril a la variant d’Olot; que les dues variants es tractessin com una unitat i que la nova carretera fos escrupolosament respectuosa amb els valors agrícoles, paisatgístics i medi ambientals de la plana de les Preses i de la Vall d’en Bas. A més, van decidir que no fos subterrània, ni amb túnel per la Marboleny, i que es mantingués l’actual prohibició de circular-hi per a certs camions.
Lluís Amat ha afirmat que entén la problemàtica del trànsit que pateixen els veïns d’Olot i les Preses, però ha dit que no pot acceptar que es presenti el seu Ajuntament com a responsable d’aquesta situació. “I encara menys que ens vulguin enfrontar amb els veïns afectats, com tampoc podem acceptar que es vulgui traslladar-nos la pressió que, legítimament, els veïns més directament afectats efectuen sobre l’Ajuntament d’Olot, que, en bona part, és conseqüència d’accions o omissions internes dels darrers anys”, ha remarcat. Finalment, ha manifestat que no entén que els menin la presa quan encara hi ha pendent de redacció l’estudi de traçat d’un tram de la variant d’Olot i la previsió pressupostària dels més de 200 milions d’euros que costaran les obres.