Mataró tindrà una ronda de quatre carrils per descongestionar l'autopista
La Generalitat engegarà a finals d'any les obres dels laterals, que tindran cinc accessos a la ciutat
El regidor d'Urbanisme, Ramon Bassas (PSC), defensa que la nova infraestructura, que té un cost d'uns 110 milions d'euros, farà possible que el tronc central de l'autopista C-32 s'especialitzi com a via per al trànsit de pas i per a les comunicacions amb Barcelona i Girona. En canvi, els laterals han de servir per millorar els desplaçaments locals i, sobretot, descongestionar un dels principals punts negres de la xarxa: l'enllaç Mataró oest, on hi ha el centre comercial Mataró Parc i l'hospital. La nova ronda, que anirà des de la riera d'Argentona fins a la frontera amb Sant Andreu de Llavaneres en una extensió de prop de 5 quilòmetres, tindrà cinc accessos, dos dels quals seran nous perquè la resta es compartiran amb els enllaços actuals que té l'autopista. Així, les noves sortides es faran a la zona del Sorrall, per millorar les connexions amb el barri de Cerdanyola, i al torrent de les Piques, que donarà servei a la zona comercial de la ciutat.
El projecte, que segons preveu el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, podria començar abans d'acabar aquest any, també inclou la creació de diversos passos per a vianants per superar aquestes ramificacions de la ronda. Segons la regidora de Mobilitat, Núria Aguilar (PSC), l'objectiu és que totes aquestes mesures aconsegueixin fer una xarxa viària «més porosa». El calendari per executar les obres és d'entre dos anys i tres anys i mig, en funció de com es planifiquin les diferents fases. El regidor d'Urbanisme creu que les retallades pressupostàries no haurien d'afectar la construcció de la nova infraestructura, ja que «per a la Generalitat aquest és un projecte prioritari per la comarca».
L'obra obliga a tirar a terra l'alberg
Tot i els avantatges que el govern municipal destaca de l'actuació, en la construcció dels laterals de Mataró no tot són flors i violes. Les obres obligaran a expropiar terrenys agrícoles que hi ha dins de la zona afectada, però també obligaran a enderrocar l'únic alberg que hi ha a la ciutat, el de Can Soleret. Ramon Bassas assegura que abans de fer-ho l'Ajuntament s'encarregarà de traslladar els serveis a un altre punt de la ciutat. A banda, també s'hauran d'excavar dos túnels nous i per això s'hauran de fer microvoladures controlades. Finalment, mentre es duen a terme les feines es preveuen alteracions importants en el trànsit de la ciutat. Qui ja s'ha pronunciat sobre el projecte és un dels socis del tripartit mataroní: ICV-EUiA. Tot i admetre la necessitat de millorar els accessos a la ciutat, temen que representi «l'inici de la construcció dels laterals de la C-32 entre Montgat i Mataró», un projecte en el qual no creuen. A més, consideren que no caldria la duplicació de determinats nusos i que en un tram hi hagi tres carrils per sentit de circulació. Els ecosocialistes destaquen també l'elevat impacte visual que tindran aquests laterals i insisteixen que l'obra és encara «molt millorable».