Avancen les obres per protegir la via a Cabrera
S’està construint una escullera que té fins a 16 metres d’amplada
Les obres de construcció de l’escullera que protegirà la via del tren entre Cabrera de Mar i Mataró de l’impacte de les ones avancen aquests dies. Els treballs, encetats a finals de l’any passat, han resultat afectats per la situació d’alarma sanitària i pels últims episodis de pluges, però Adif treballa perquè aquestes incidències tinguin el mínim impacte possible en el calendari previst d’execució de l’obra. A hores d’ara s’està treballant a la part sud, que correspon al terme de Cabrera, i al nord, de Mataró, amb maquinària pesant per fer la franja protectora de la plataforma de vies. Les obres abasten 2,2 quilòmetres de línia fèrria i es fan sense afectar la circulació dels trens de l’R1 de rodalies. De moment ja hi ha fets 270 metres a la zona de Cabrera i 380 a Mataró. La franja de la nova escullera té una amplada d’entre 8 i 16 metres i es fa amb materials procedents de pedreres de la zona. L’actuació s’ha considerat prioritària perquè es tracta d’una franja afectada de manera reiterada pels temporals marítims, ja que en aquest tram la via transcorre a tocar del mar i això provoca nombrosos talls en el trànsit ferroviari, ja sigui per inundacions de la via o per danys en els sistemes d’electrificació i en les instal·lacions de seguretat i comunicacions. Les obres tenen un pressupost de 12 milions d’euros, sense IVA, que podran ser cofinançats pels fons europeus de desenvolupament regional Feder. En aquest tram de via es restitueix i es reforça la secció ja existent d’escullera amb dues capes que recolzen sobre un filtre de dues capes més. D’aquesta manera s’evita haver de posar la fonamentació de l’estructura al fons marí. A més d’aquesta construcció, es preveu fer obres de reforç que donin estabilitat al terraplè i la reparació de l’escullera existent per fer-la més resistent en el cas de temporals amb onatge fort. També s’inclouran mesures preventives addicionals per preveure quan cal restringir el trànsit ferroviari en funció de les previsions meteorològiques i la col·locació d’inclinòmetres i claus d’anivellament per evitar afectacions estructurals del terraplè del costat del traçat ferroviari.