Avança l’ampliació de l’N-II entre Tordera i Maçanet
Foment manté que les obres duraran els trenta mesos previstos malgrat l’aturada que hi ha hagut pel ‘Glòria’ i per l’estat d’alarma
Ja comencen a ser visibles
alguns dels nous elements, com els viaductes
Si no hi ha cap imprevist, la primavera del 2022 l’ampliació del tram de l’N-II entre Tordera i Maçanet de la Selva serà una realitat. Així ho asseguren fonts de Foment, que mantenen el calendari previst de dos anys i mig des que van iniciar-se les obres, a mitjan octubre de l’any passat, malgrat l’aturada en el treball a causa del temporal Glòria i la pandèmia. Segons les mateixes fonts, el contractista treballa amb el mateix calendari d’execució inicial, tot i que no cal menystenir que sorgeixin altres imprevistos que obliguin a prorrogar-les.
En tot cas, des de fa unes setmanes, els operaris treballen a un bon ritme per recuperar el temps perdut i ja comencen a ser visibles alguns dels nous elements que s’incorporen a aquest tram, com els dos viaductes que s’hi construirà, que tindran una longitud de 160 metres i 110 metres. Es tracta de gairebé vuit quilòmetres –del punt quilomètric 682 al 690– i que s’allarga més o menys des de la cruïlla de Can Bartrolí (Tordera) fins al restaurant Can Coix (Maçanet de la Selva). Entremig, les incorporacions a Valldemaria, la urbanització Montbarbat i Torre Cartellà.
“Entre les coses importants hi ha que ja no haurem de recular fins a Tordera per poder anar a Valldemaria”, explica l’alcaldessa de Maçanet, Natàlia Figueras, que és el municipi gironí que es veu més afectat per les obres que es duen a terme. De totes maneres, Figueras reconeix que el projecte final no és el que s’hauria volgut. “Ens hauria interessat que fos de doble carril perquè és l’entrada sud a la costa”, manifesta en referència a un dels punts. “Vam intentar treballar una segona opció que arriba a Torre Cartellà i enllaça amb Montbarbat i on ara es fan unes orelles que encerclen una masia històrica. Nosaltres proposàvem que es fes com a Caldes, amb la carretera per sota i una rotonda a dalt, però no va acceptar pel cost elevat i en canvi s’accepta aquest vial”, explica l’alcaldessa, que repeteix que el que realment afectarà el municipi serà el futur projecte –encara pendent– que enllaçarà Cartellà amb la C-35, l’A-2 i l’AP-7. Sobre aquest projecte, però, encara no hi ha res clar.
Tampoc ha acabat d’agradar aquest projecte final a l’Ajuntament de Tordera, com es feia ressò fa uns dies el seu consistori, que també lamentava que Foment no hagués tingut en compte les seves propostes.
Sigui com sigui, el que està clar és que els conductors dels vehicles que passen per aquesta carretera hauran de patir les conseqüències de les obres en aquest tram durant molts mesos. Ara mateix, en plena època estival i amb un important nombre de vehicles que utilitzen aquesta via, les retencions puntuals en algun moment del dia ja són habituals.
No desdoblament
La remodelació d’aquest tram de carretera ha estat encallada durant una dècada. Ja el 2008 es va aprovar l’ordre d’estudi del projecte i el setembre del 2012 Foment va revocar la possibilitat de desdoblar aquest tram de l’N-II adduint que això suposaria un cost massa elevat –de 22,7 milions per cada quilòmetre.
Finalment, el gener del 2018 Foment va posar a licitació l’obra, que es va adjudicar el juny de l’any passat a la multinacional OHL per 21,4 milions. I a l’octubre van començar les obres, que, primer pel Glòria i després per l’aturada generada per l’estat d’alarma es van haver d’aturar. La previsió de 30 mesos per 7,3 quilòmetres continua endavant.
LES DATES
Rectificar revolts i garantir una velocitat de 80 km/h
Segons va explicar el Ministeri de Foment quan va anunciar l’inici de les obres, l’octubre de l’any passat l’objectiu d’aquesta actuació és la millora de les característiques de la carretera N-II. Millora, no desdoblament, com des del territori s’havia demanat en múltiples ocasions. Es tracta d’un tram de 7,3 km, que inclou, entre d’altres, la rectificació de revolts que ara són molt tancats per poder aconseguir una velocitat de projecte de 80 km/h, la remodelació de les interseccions existents i l’adaptació de les vies i camins de servei per garantir la permeabilitat transversal del traçat i l’accessibilitat als diferents nuclis de població i propietats del costat. És a dir, el traçat s’amplia en molts punts guanyant terreny del costat.
Així es construeixen dos viaductes en els punts quilomètrics 687 i 687,600 de 160 i 110 metres de longitud, respectivament, la construcció de nous quilòmetre de vies de servei en els dos costats de la carretera i la construcció d’una glorieta. També es preveuen dues obres de drenatge singular a la riera de Valldemaria i a la riera Torderola.
També es preveu la implantació de pantalles acústiques i treballs de senyalització i abalisament, així com diversos treballs de restauració paisatgística i correctors d’impacte ambiental. Això vol dir, entre d’altres, sembrar espècies locals en els talussos i en llocs on s’hagin produït moviments a causa del nou traçat de la carretera.
Al nord, molts dubtes
Un cop en marxa el tram entre Maçanet i Tordera, queden pendents enllaços com el de Vidreres i també, la part nord d’aquesta via, entre Orriols i la Jonquera. Precisament aquest darrer tram és un dels que s’està replantejant a causa –si no hi ha canvis– de l’imminent alliberament del peatge de l’AP-7, l’estiu de l’any que ve. Foment va aprovar, l’abril del 2018, l’expedient d’informació pública i definitivament el document tècnic i ambiental per duplicar l’N-II entre Orriols i la Jonquera, que inclou l’estudi d’impacte ambiental. L’N-II entre Orriols i la Jonquera té una calçada única, amb un carril per sentit de circulació, amb vorals d’un metre. L’objectiu és duplicar la calçada i fer dues variants, a més de remodelar interseccions i enllaços directes, així com reordenar accessos directes. En conjunt, són sis trams pendents al nord: Orriols-Bàscara, variant de Bàscara, Bàscara-variant de Figueres, Figueres-Pont de Molins, variant de Pont de Molins i Pont de Molins-la Jonquera.
De totes maneres, no tot són veus favorables al desdoblament de l’A-2, sobretot si es té en compte l’alliberament del peatge i a banda dels grups ecologistes, també hi ha algun alcalde que s’oposa a un desdoblament d’aquesta via cap al nord. Tot plegat, i vist l’historial pel qual ja ha passat l’A-2, tot fa preveure que passarà encara molt temps fins que no es veurà materialitzat un canvi en aquesta via al nord i continuarà sent una via amb una forta sinistralitat en alguns dels seus trams.