El tercer carril de l'autopista entre Maçanet i Fornells obrirà al trànsit d'aquí a un mes
Aquest tram de 18,7 quilòmetres és el primer a entrar en servei des que van començar les obres d'ampliació de l'AP-7
L'ampliació feta a l'autopista entre Maçanet de la Selva i Fornells ja és visible des de fa uns dies, tot i que encara no s'hi pot circular perquè hi ha uns cons que ho impedeixen. Segons ha explicat la concessionària Acesa, el motiu és una qüestió de seguretat, ja que si s'obren petits trams de tres carrils i els altres es deixen de dos, es creen colls d'ampolla. Aquest serà el primer tram que entrarà en servei, i ho farà d'aquí a un mes. De fet, el dia 15 de juliol s'obrirà el tercer carril en sentit sud, i més tard s'obrirà el de sentit nord. En concret, el 28 de juliol, quan l'ampliació estarà plenament operativa. Les dates les va donar el director general de la companyia, Josep Lluís Giménez, en una conferència a Girona. A l'acte hi van assistir el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, i el president de la Fundació Cercle d'Infraestructures, Pere Macias.
Pel que fa a la resta de trams de les obres d'ampliació de l'AP-7, el responsable de la concessionària de l'autopista va dir que aquest estiu no es treballarà a la via als trams que estan en obres i que es mantindran els dos carrils de circulació per evitar problemes de trànsit durant la temporada turística. Sí que continuaran les obres a les zones on no es molesti el trànsit.
Pel que fa a a dates d'entrada en servei, va avançar que el tram de Fornells a Vilademuls i el de Vilademuls a la Jonquera han d'estar acabats a final de l'any que ve. També va parlar dels accessos a l'AP-7 que s'han de fer a Girona. En aquest cas, va dir que les obres de Sant Gregori a Vilademuls està previst que comencin a final d'any, però en el cas de Fornells serà més tard, perquè el Ministeri de Foment encara ha de resoldre les al·legacions de l'Ajuntament i presentar el traçat definitiu. Tots els accessos a la circumval·lació de Girona continuaran sent gratuïts, com fins ara.
350 milions a Girona
L'ampliació de l'autopista a les comarques gironines costarà prop de 350 milions d'euros, segons dades d'Acesa. El seu director general va explicar que aquest cost l'empresa l'ha de rendibilitzar amb l'increment de pas de vehicles, que ja suposarà un increment d'ingressos addicional perquè no pot apujar el preu dels peatges. En cas que no sigui així, Josep Lluís Giménez va dir que llavors el govern ho haurà de compensar, tot i que no va concretar si això seria amb un augment dels anys de la concessió, que acaba el 2021.
Uns 45.000 vehicles diaris de mitjana
El director general de la concessionària Acesa, Josep Lluís Giménez, va explicar ahir que hi ha hagut una reducció del 4% del trànsit per l'autopista arran de la crisi econòmica, una xifra similar a la resta de Catalunya. Giménez va dir que aquesta reducció no s'atribueix en principi a les obres que s'estan fent. Interrogat sobre si l'aturada de les obres d'ampliació de l'N-II ha compensat la crisi i ha fet augmentar el trànsit, el director general va assegurar que una cosa ha compensat l'altra i que es treballa amb les mateixes xifres de pas de vehicles que si l'A-2 estigués en funcionament. En concret, Giménez va dir que l'autopista absorbeix uns 45.000 vehicles diaris de mitjana, mentre l'N-II està entorn dels 20.000.
Demanen gratuïtat fins a Riudellots
La circumval·lació de Girona després de ser ampliada a quatre carrils continuarà serà gratuïta, cosa que significa que es podrà circular sense pagar peatge entre Fornells i Vilademuls. L'alcaldessa de Riudellots de la Selva, Montserrat Roura, va demanar ahir, en el marc de la conferència organitzada pel Cercle d'Infraestructures i la Cambra de Comerç de Girona, per què la gratuïtat no s'estén també fins a l'aeroport Girona Costa Brava. El director general d'Acesa, Josep Lluís Giménez, li va respondre que no està previst perquè es va projectar amb la idea que ja hi hauria l'autovia A-2, és a dir, que s'hauria desdoblat l'actual N-II.
Segons Giménez, tenint en compte que ja hi hauria aquesta alternativa, «no tindria cap sentit des del punt de vista de la concessió que fos gratuït fins a l'aeroport». L'alcaldessa de Riudellots, però, va replicar que ara les obres no estan acabades i va reclamar que si més no es tingui en compte que sigui gratuït mentre durin les feines d'ampliació de l'N-II.
El director general d'Acesa, Josep Lluís Giménez, li va respondre que aquesta és una decisió que ha de prendre el Ministeri de Foment si l'Ajuntament de Riudellots ho demana.
Treure peatges o millores fiscals?
El responsable de la concessionària Acesa era ahir a la llotja de contractació de Girona per parlar de La col·laboració público-privada: l'ampliació de l'AP-7 com a model. Durant la xerrada, Josep Lluís Giménez va parlar del debat sobre si s'hauran de treure els peatges i el greuge comparatiu que afecta Catalunya respecte de la resta de l'Estat espanyol. El directiu de la concessionària va relatar que ell aposta perquè es puguin aconseguir unes bonificacions fiscals per a aquells que hagi de pagar peatges, més que no pas per treure'ls o per eximir-ne una part de la població perquè els fan servir més, per exemple. Giménez també va dir que cal buscar «un sistema de preus que la gent entengui», va dir.
El temps per fer una carretera
El director general d'Acesa també va parlar durant la seva intervenció d'ahir de les previsions de temps que tenen les infraestructures entre que es projecten i es fan, i va posar d'exemple que el debat de l'ampliació de l'autopista AP-7 va començar fa quinze anys. «No podem acceptar que els tràmits siguin tan llargs. S'ha de reduir el temps per evitar que quan les infraestructures neixin quedin obsoletes», va assegurar.