Infraestructures i serveis

Blanes i Malgrat, units per tren altre cop al desembre

Adif confirma que els trens tornaran a circular a finals d’any, després que el ‘Glòria’ enfonsés el vell pont sobre el riu Tordera al gener

La infraestructura fa 221,3 metres de longitud

Les obres del nou pont ferroviari entre Malgrat de Mar i Blanes avancen segons el calendari previst i haurien d’estar a punt al desembre, segons va dir ahir el director general de conservació i manteniment de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), Àngel Contreras.

Un dels catorze pilars del vell pont es va enfonsar a causa del temporal Glòria del 22 de gener i ha deixat sense combois la línia R1 entre els dos municipis esmentats i les comarques del Maresme i la Selva. Hi ha un servei de bus alternatiu des de fa mesos.

Contreras va donar les explicacions tècniques de l’obra al costat de la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera. El responsable d’Adif va destacar que el pont té uns fonaments de 40 metres de profunditat i fa 221,30 metres de longitud. L’estructura és visible a banda i a banda del riu Tordera i és a pocs metres del pont de la carretera vella entre Malgrat i Blanes, que també va cedir al gener pel Glòria.

Els responsables d’Adif van informar que els treballs actuals se centren en el muntatge de via amb les travesses. Ja s’hi han col·locat les pedres de balast i posteriorment faltarà el muntatge de 1.150 metres de catenària, el cablejat de comunicació i electrificació. A partir del mes que ve, hi haurà les proves de càrrega, i faltarà la validació de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària. Els trens podrien circular al mes de desembre si no hi ha cap entrebanc i un cop fetes totes les comprovacions, segons va destacar Cunillera.

El cost de l’obra és de 8,6 milions (sense IVA) i rebrà finançament del Fons de Solidaritat de la Unió Europea, ja que contribueix als objectius de desenvolupament sostenible (ODS). S’hi utilitzaran, entre altres materials, 5.000 m³ de formigó i 650 tones d’acer.

El responsable de l’administrador ferroviari va explicar que el pont es va haver de fer de pressa i corrents a causa del temporal del gener. Justament el director general de l’empresa pública Adif va explicar que la Generalitat i el Ministeri de Transports han fet alinear els pilars dels dos ponts per augmentar la seguretat davant hipotètiques crescudes del riu. En principi, la infraestructura està pensada perquè resisteixi 500 anys.

A l’hora de refer el pont destrossat, l’Estat va descartar a la possibilitat de fer l’amplada de doble via entre Arenys dxde Mar i Blanes tal com haurien preferit la Generalitat i el consistori blanenc, entre d’altres. Segons Contreras, l’obra executada d’urgència no ho ha fet possible, però tampoc evita que més endavant es pugui fer.

En l’acte d’ahir hi van assistir, entre altres, el subdelegat del govern espanyol a Girona, Albert Bramon; l’alcalde de Malgrat, Joan Mercader (PSC); el president del Consell Comarcal del Maresme, Damià del Clot (ERC), i la regidora de Medi Ambient de Blanes, Marina Vall-llosada (ERC).

Poca antelació

Cunillera va reconèixer que els responsables de l’administració de l’Estat havien avisat amb poca antelació de l’organització de l’acte l’Ajuntament de Blanes, tot i que l’acte tenia lloc al seu terme municipal. L’alcalde blanenc, Àngel Canosa, no hi va participar perquè a la mateixa hora tenia visita concertada amb el conseller Chakir el Homrani.

LA XIFRA

8,6
milions
d’euros costa el pont ferroviari entre Blanes i Malgrat (sense IVA). Les obres acabaran a finals d’any

LA DATA

1954
va ser
l’any que es va construir l’antic pont del tren entre Blanes i Malgrat. Es va enfonsar a causa del ‘Glòria’.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.