Adif subhasta la segona fase de l’enllaç amb la T1 i diu que es farà a través de l’R2 i l’R4
Indica també la possibilitat que hi hagi trens llançadora de l’aeroport a l’estació de Sants
La Generalitat vol que FGC es faci càrrec de la gestió del servei
El consell d’administració d’Adif ha autoritzat la licitació per 81 milions d’euros de les obres de la segona fase de construcció del nou accés ferroviari a la terminal 1 de l’aeroport del Prat. L’anunci arriba gairebé un mes després que el Consell de Ministres donés llum verd a la posada a licitació dels treballs, que tindran un termini d’execució de 24 mesos. L’enllaç es farà des de la línia que uneix Barcelona amb Vilanova i el nou traçat, que tindrà una longitud de 4,5 quilòmetres amb doble via d’ample convencional, inclou un túnel de 3.400 metres, dels quals 3.048 es van excavar amb tuneladora en la primera fase d’obres.
Adif esmenta en el comunicat que el nou accés ferroviari “permetrà establir serveis directes de rodalies des de les dues terminals de l’aeroport des de Manresa i Maçanet via Barcelona a través de les actuals línies R2 i R4”. D’aquesta manera dona per fet que Renfe s’encarregarà de gestionar el nou servei, tot i que la Generalitat fa un any que va encarregar a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) la prestació d’aquest servei a través d’una nova línia que anomena R-Aeroport. Fa gairebé un mes, FGC va anunciar que havia iniciat els tràmits per a la posada a licitació de 12 trens destinats a aquesta línia.
Segons Adif, l’enllaç amb les línies R2 i R4 permetrà accedir a la resta de línies de rodalies i a la xarxa de metro i es podran fer també serveis de llançadora entre les terminals de l’aeroport amb la línia d’alta velocitat entre Madrid i la frontera francesa. Adif fixa el temps del recorregut entre l’estació de Sants i la T1 en 19 minuts i estima el nombre d’usuaris potencials anual entre 7 i 9 milions.
La posada a licitació del contracte que ha aprovat Adif consisteix en les actuacions necessàries per posar en marxa el servei, l’adaptació de les vies d’accés, les estructures i moviments de terra per a l’enllaç, el drenatge de la plataforma i reposicions de servituds i serveis afectats, així com el muntatge de via, sistemes d’electrificació i instal·lacions de seguretat i comunicacions del nou ramal. A les estacions de les terminals T1 i T2 inclou treballs d’arquitectura en andanes i estructures i instal·lacions de sanejament, aigua, electricitat, il·luminació i climatització, entre d’altres.
Passos a nivell suprimits
D’altra banda, Adif ha acabat les obres de supressió de tres passos a nivell de la línia Barcelona-Puigcerdà, dos a Granollers i un altre a la Garriga. A Granollers, els dos passos s’han substituït per un pas inferior que s’ha ampliat fins als 7 metres d’ample i els 4 metres d’alt i camins d’enllaç, amb una inversió de gairebé 792.000 euros. A la Garriga s’ha edificat un pas inferior amb un cost de més de 730.000. A la Garriga també està pendent l’adjudicació de les obres per a la supressió de dos passos a nivell, la construcció d’un nou pas inferior de vianants i l’ampliació d’un altre existent.