La declaració d’impacte ambiental de la variant d’Olot ha caducat
L’alcalde de la Vall d’en Bas ho recorda al d’Olot, que diu que té lligat el tram oest i que tiraran pel dret
L’acusa de no respectar el consens dels municipis afectats i el del consell d’alcaldes de la Garrotxa
La variant de les Preses és una obra que no reclama la Vall d’en Bas
La declaració d’impacte ambiental del tram oest de la variant nord d’Olot aprovada fa cinc anys ha caducat i s’ha de tornar a fer però per a tot el traçat. Ho recull la memòria de l’estudi informatiu del tram est d’aquesta mateixa variant –amb retard perquè l’Estat i la Generalitat no s’han entès fins fa poc i ara és a exposició pública–, i ha estat el principal argument de l’alcalde de la Vall d’en Bas, Lluís Amat, per retreure al seu homòleg d’Olot, Pep Berga, que el seu Ajuntament continuï defensant, a les al·legacions, que està a punt per ser executada. Amat li ha recordat que aquesta opció afecta una part del seu municipi. L’alcalde de la Vall d’en Bas l’acusa de trencar així el consens dels municipis afectats per les variants d’Olot i les Preses i el del consell d’alcaldes sobre la seva execució unitària.
En el marc d’una declaració institucional molt contundent, Lluís Amat ha recordat que la variant de les Preses és una obra que no li agrada, ni la reclama, i ha negat que l’alentiment del procés de la variant d’Olot sigui culpa de la Vall d’en Bas. “És clar que entenem la necessitat d’Olot de disposar de la variant pels problemes que genera a les veïnes i els veïns que han de suportar el pas de vehicles, sobretot camions, però no acceptem de cap manera que no s’assumeixin responsabilitats i que es busquin culpables en els pobles del costat”, ha indicat. Ell mateix ha remarcat que sempre han treballat perquè el pas de la variant per les Preses provoqui el menor impacte ambiental i les mínimes molèsties als veïns i hi ha afegit que vetllaran perquè el projecte constructiu respecti els acords de la comissió municipal de seguiment d’aquest projecte, que té el consens de tots els grups amb representació al consistori.
En aquest sentit, Amat s’ha manifestat sorprès per la petició dels responsables polítics de l’Ajuntament d’Olot de reclamar la construcció de la seva variant de forma independent de la resta del traçat pendent fins a l’enllaç amb l’eix de Bracons. “Això faria que tots els cotxes que utilitzarien la variant d’Olot passarien tant sí com no per la travessera de les Preses, i agreujaria encara més la problemàtica actual dels seus veïns”, ha dit. Respecte als acords del maig del 2016 dels alcaldes d’Olot, les Preses i la Vall d’en Bas amb la secretaria d’Infraestructures i Mobilitat i al del consell d’alcaldes de la Garrotxa, Lluís Amat ha subratllat que tothom va estar d’acord a considerar com una unitat de conjunt el traçat entre l’A-26 i el giratori d’accés al túnel de Bracons; a mantenir el punt d’inici en aquest giratori i amb una secció d’un únic carril de circulació per sentit, i a donar continuïtat a les limitacions actuals per al trànsit de camions de gran tonatge.
Per tot això, l’alcalde, que va dir que les pretensions del seu homòleg d’Olot els obliguen a presentar una al·legació a l’exposició pública del traçat de la variant de la capital garrotxina, ha instat la Generalitat a intensificar els estudis tècnics per trobar una solució definitiva a la variant de les Preses. Segons ell, s’havien d’haver resolt les al·legacions al setembre, però s’ha manifestat comprensiu que hi hagi retard en l’actual context de limitacions per la Covid-19.
Finalment, l’alcalde de la Vall d’en Bas ha insistit en la necessitat que els projectes de les dues variants s’acabin i es posin en servei en les mateixes dates, i ha remarcat que és inadmissible que s’insisteixi des d’Olot a segregar-los.