Un pacte global de màxims
S'adjudica per 76 milions d'euros la primera fase de la ronda de Mataró
Josep Jo va qualificar l'acte d'històric. No tan sols perquè escenificava la difícil entesa de la majoria de grups polítics del Maresme, sinó perquè representava el compromís de l'administració catalana per posar fil a l'agulla en un àmbit on queda molta feina, moltíssima, per fer. El document, com a resultat d'una negociació llarga, feixuga i complicada, preveu actuacions tant a la xarxa viària com a la ferroviària i en el transport públic en carretera. Tot i que les obres previstes amb més repercussió són les carreteres, el pacte sobre la mobilitat vol anar més enllà i «posar fi als problemes de desplaçament que pateixen els veïns de la comarca».
El document té el seu antecedent més immediat en la signatura el desembre de l'any passat en què l'Estat va acceptar el traspàs de la carretera N-II al seu pas pel Maresme –cinquanta quilòmetres entre Montgat i Tordera– a la Generalitat. Amb aquest traspàs, l'N-II va passar a convertir-se en un carrer més de les poblacions per les quals passava, fent realitat una vella reivindicació dels ajuntaments, que volien pacificar una carretera que ja s'havia cobrat massa víctimes. La signatura entre les dues administracions superiors també duia implícita una aportació de 400 milions d'euros, la majoria dels quals s'haurien de destinar a la construcció d'una via alternativa que assumís el trànsit que presumiblement marxaria de l'actual N-II. Pel que fa als projectes principals de cada àmbit destaquen:
Xarxa viària
La creació d'una ronda del Maresme, de la qual ja s'ha adjudicat la primera fase de les obres dels laterals, o ronda de Mataró, de l'autopista al seu pas per la capital del Maresme. Una actuació que té un preu global de 110 milions d'euros i que podria estar enllestida el 2013. La ronda del Maresme està en fase de redacció de l'estudi informatiu, però ja se sap que tindrà quatre carrils, amb enllaços a nivell i que «aprofitarà el corredor de la C-32». Finalment, es preveu la construcció d'un vial que connecti l'N-II i la C-32 a Arenys de Mar com a variant de la B-511 que ara travessa el municipi.
Xarxa ferroviària
La principal inversió en aquest camp correspon a la línia de Rodalies, l'R1. Actualment ja estan en marxa, per part d'Adif, actuacions de millora en 18 estacions. Algunes, com ara Ocata i Mataró, hi ha previst el perllongament d'andanes per a la implantació de nous trens de més capacitat. El retorn dels trens semidirectes és una altra de les propostes que es preveuen, així com la possibilitat d'escurçar els temps de trajecte. L'informe també recull la línia orbital ferroviària entre Mataró i Granollers, amb cinc noves estacions, quatre a la capital del Maresme i una a Argentona. En última instància, el pacte entre la Generalitat i el Consell Comarcal preveu el desplaçament de la via de rodalies a l'interior de la zona sud de la comarca, el desdoblament de la línia entre Arenys de Mar i Blanes, la millora de les connexions amb Girona i la construcció del baixador de Premià de Mar.
Xarxa d'autobusos
L'objectiu prioritari és ampliar les connexions existents amb noves línies, reduir el temps dels trajectes i millorar els serveis, a més de construir un carril bus a la C-31 entre Montgat i Barcelona.
Els peatges, el pal de paller
El compromís és aplicar els descomptes per l'autopista C-32 als conductors del Maresme abans que acabi l'any, però encara no hi ha una data concreta i els veïns del territori fa més de quaranta anys que paguen per connectar en condicions amb Barcelona. El document recull una «reformulació del sistema de peatge a la C-32 per transformar-lo en un element de regulació de la mobilitat». Tot i això, la reducció només es preveu en el peatge troncal i lateral de Vilassar de Dalt, deixant fora els altres peatges d'Arenys de Mar i Santa Susanna. La proposta preveu inicialment una bonificació del 25% per un mínim de 16 viatges, un 20% menys per a vehicles amb una alta ocupació i un 20% menys per a cotxes que contaminin poc. La proposta també avança que la reducció del peatge s'incrementarà en els propers dos anys fins arribar al màxim del 85% –35% si són un mínim de 24 viatges mensuals, 25% per a vehicles amb ocupació alta i 25% per a cotxes poc contaminants–. Aquestes rebaixes es poden començar a aplicar quan s'aprovi definitivament l'estudi informatiu de la ronda del Baix Maresme, la nova via que ha de substituir la carretera N-II i que es construirà a tocar de l'autopista. A més, quan comencin les obres de la nova carretera i fins a la seva finalització, les bonificacions per recurrència o nombre de viatges arribaran al 50%, tant del peatge troncal com del lateral de Vilassar de Dalt.