Infraestructures

Les obres de la T-11 no estaran fins al novembre del 2011

Retard ·

Els treballs s'allargaran almenys mig any més del termini de 34 mesos marcat en començar

Canvis ·

La rotonda d'accés a l'AP-7 i a la futura estació central requereix una modificació, i no es podrà iniciar fins al segon semestre

Els 40.000 vehicles diaris que, de mitjana, transiten per l'autovia T-11 entre Tarragona i Reus encara hauran de suportar les molèsties per les obres de millora a la via durant gairebé un any i mig més. El Ministeri de Foment ha confirmat a El Punt que treballa amb l'horitzó del novembre del 2011 com a data de finalització del projecte, que està executant per fases des de final de maig del 2008, quan havia arrencat amb un termini teòric de 34 mesos, que s'acabava la primavera vinent, i que tindrà, per tant, un retard d'almenys set mesos. La presència primer de diversos serveis i cablejat que calia desviar als barris de Ponent –fet que ja va valdre nombroses queixes veïnals per la paralització de la feina– i després les mateixes complicacions derivades del dens trànsit de la T-11 i de la confluència amb altres vies de gran capacitat com l'A-7 i l'AP-7 han endarrerit unes obres que, això sí, ara mateix estan en un dels moments més àlgids.

Modificació pendent

Després que en els darrers mesos, tot i que inacabades, ja hagin entrat en servei dues de les cinc noves rotondes que preveu el projecte –les d'accés a Torreforta i Riuclar, per un cantó, i a Campclar i la Floresta, per l'altre–, les màquines tenen ara diversos fronts oberts al tram. En un extrem, treballen en l'ampliació de la plataforma de l'autovia –en alguns punts amb més moviment viari tindrà tres carrils– i en la creació de vies de servei laterals, per exemple a l'altura del mercat i la CIM del Camp i del nou edifici del 112, que també permetran millorar l'accés a la Canonja. També s'estan construint ja les estructures d'aquests vials nous a banda i banda de l'autovia, que passen sobre l'AP-7.

Ben a prop d'aquí està projectada la darrera rotonda, sota la T-11, que permetrà enllaçar amb l'accés a l'autopista i amb la futura estació central intermodal del sud de l'aeroport de Reus, al corredor mediterrani ferroviari. Segons el ministeri, aquestes obres no començaran fins que no s'aprovi la modificació que cal introduir en el projecte –no n'ha especificat les causes, si bé podria ser per adaptar-lo al de la nova terminal–, fet que confia que es produirà al llarg del segon semestre d'enguany.

En paral·lel, Foment també treballa en l'execució de les estructures del macroenllaç d'accés al polígon de les Gavarres i al barri de Bonavista –sobre l'A-7, i al mateix nivell de la T-11–, que es complementa amb la glorieta d'entrada a la zona del centre comercial Carrefour. En l'altre extrem de l'obra, s'estan acabant els treballs dels nous ramals d'enllaç –des de la cinquena rotonda que es preveu en el projecte (vegeu el gràfic)– amb l'autovia T-12, coneguda com l'eix del port. A més, s'estan reposant tots els serveis afectats.

El que queda per fer

Si no és poc el que s'està executant, tampoc ho és el que encara resta. A banda de l'esmentada rotonda inferior d'accés a l'AP-7 i a l'estació central, falten per aixecar diverses estructures dels enllaços de les Gavarres i de la T-12, i també les dels nous vials laterals sobre la riera de la Boella. Per culminar l'obra es construiran els camins de servei, es reforçarà el ferm de tota l'autovia i s'aixecaran noves passeres per a vianants –i també se n'urbanitzarà l'entorn– als barris de Ponent, on es van tirar a terra les que hi havia en començar les obres, i Foment es va comprometre amb les associacions de veïns a fer de nou.

Talls i desviaments

Els responsables estatals ja van avançar al gener que hi hauria talls i desviaments provisionals. Alguns, de fet, ja s'han aplicat, per exemple a l'A-7 –que fins i tot s'ha tallat algunes nits per col·locar les bigues de la nova gran rotonda de les Gavarres–, en l'accés a la T-11 en direcció a Reus o en el trajecte invers (per accedir a l'A-7 venint de Reus). Foment, en tot cas, recorda que «sempre es mantenen tots els moviments possibles», si bé gairebé cada setmana va posant al dia les incidències previstes. Fins al 25 de juliol, així, ha avançat ja que es mantindran les restriccions esmentades, a més d'estretaments de calçada i reduccions puntuals de dos carrils a un en tot el tram d'obres. Segurament faltin encara més talls i desviaments –sobretot quan calgui completar l'enllaç de les Gavarres–, però Foment sosté en tot cas que l'accés als barris de Ponent es veurà afectat «en menor mesura», ja que les noves rotondes ja en servei «estan conferint una permeabilitat que no hi havia en la T-11 abans del començament de les actuacions».

Radars

En els darrers mesos, a petició de Foment, s'ha anunciat també la presència de radars per controlar la velocitat, «a causa que s'havia detectat una falta de compliment de les velocitats establertes a l'entorn de l'obra», argumenta, tot i que el mateix ministeri va ser qui va demanar que, durant les obres, es tragués el radar fix que hi havia a l'altura de la seu del Consorci d'Aigües. En tot cas, ja s'ha detectat una notable rebaixa de la velocitat mitjana en aquest tram, que quan acabin les obres quedarà convertit, a partir de les Gavarres, en una via urbana amb una velocitat màxima de 50 km/h.

LA DATA

30.05.08
és el dia en què es va anunciar l'inici de les obres.
El termini oficial era de 34 mesos, i s'acabava el març del 2011, tot i que s'endarrerirà.

LA XIFRA

30,7
milions d'euros
és l'import pel qual es van adjudicar les obres en curs, el setembre del 2007, tot i que la xifra de la licitació era de més de 44 milions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.