Clam del territori per l'A-27
Els principals agents econòmics del Camp de Tarragona exigeixen que es reconsideri l'aturada i es fixi un calendari
La Cambra de Reus retreu que l'han vetat del front comú i proposa desdoblar la C-14 i alliberar l'AP-2
El Camp de Tarragona es va llevar ahir amb la ressaca encara de la pèssima notícia de l'aturada sine die de les obres de l'autovia A-27 al tram entre Valls i Montblanc, incloent-hi el túnel de Lilla, anunciada la vigília pel Ministeri de Foment. Després de les primeres reaccions en calent, és l'hora de la unitat al territori per articular una resposta a la decisió i mirar de trobar-hi una sortida, i per això ahir ja es van sentir les primeres veus i els primers gestos per part dels mateixos ens que la setmana passada ja havien comparegut per constatar les sospites que l'obra s'aturaria. La Cambra de Tarragona, l'Associació Empresarial Química (AEQT), les patronals Pimec i Cepta, l'Agrupació per a la Promoció del Port (Apport), la Federació Empresarial d'Hostaleria i Turisme (FEHT) i la Federació Empresarial d'Autotransport (FEAT) van emetre un comunicat conjunt en què exigeixen que “es reconsideri” una decisió que “hipoteca greument el futur de les comarques de Tarragona”, i reclamen “que es reprenguin les obres el més aviat possible”. El col·lectiu, que recorda que el projecte “compleix sobradament els nous criteris proposats d'eficiència inversora”, troba “intolerable” que l'obra s'aturi “després dels incompliments pressupostaris que s'han anat produint des del 2006”, i entén que “es fa absolutament necessari un calendari”. Arran de tot això, té més sentit que mai l'acte unitari de pressió que ja havien convocat per denunciar el retard de les obres, pel 17 de setembre que ve, entitats de tot l'eix fins a Sant Sebastià, un eix que aglutina el 25% del flux de turistes i de mercaderies del Camp, ja que a més de la vall de l'Ebre també el connecta amb el centre de la península.
Sense pes polític
Més dura encara es mostrava la Cepta en un comunicat propi per la seva banda. Per la patronal, la decisió de Foment “demostra el poc pes que tenen les comarques de Tarragona a Madrid, i confirma la manca de sensibilitat del govern estatal envers Catalunya”. Per això reclama la “unitat de totes les formacions polítiques catalanes per pressionar i aconseguir que aquesta obra es dugui a terme”, una unitat que sembla factible i que només pot posar en dubte la tèbia resposta demostrada fins ara pel PSC.
La Diputació, indignada
El guant el va recollir de seguida la Diputació de Tarragona, governada per CiU i el PP, que també va expressar el seu “rebuig i indignació” pel “greu perjudici per al desenvolupament” que l'aturada suposarà a tota la demarcació. El seu president, Josep Poblet, ja avançava així que pensa “emprendre accions polítiques amb el suport del territori” -se suposa que de tot- per demanar al ministeri que rectifiqui.
Reus, molesta
En tot cas, abans de la unitat política caldrà que es completi el front comú del sector econòmic, del qual la Cambra de Reus denunciava ahir que fins ara s'ha sentit exclosa. En una nota, l'ens constatava que cal treballar “de manera unitària”, però lamentava “l'afany de protagonisme del president de la Cambra de Tarragona”, que “ha vetat reiteradament la presència de la Cambra de Reus i la de Valls –amb competències a la Conca i l'Alt Camp, respectivament– a les trobades conjuntes amb la resta de representants territorials”; un fet que, segons ells, “ha debilitat la força d'aquesta reivindicació”.
C-14 i AP-2
En tot cas, l'entitat del Baix Camp s'afegia ahir a les crítiques –en especial, les procedents de la Conca– per la “falta de sensibilitat (de Foment) cap al teixit econòmic del territori”, i el seu president, Isaac Sanromà, anunciava que, tal com ha fet l'alcalde de Montblanc, sol·licitarà una reunió “com més aviat millor” amb el ministeri i amb la direcció general de Carreteres. En aquest sentit, i en vista de la “necessitat d'articular una via ràpida entre l'AP-2 i el Camp”, Sanromà demanarà a la Generalitat “que valori la possibilitat” de desdoblar la C-14 entre Alcover i Montblanc, una “via natural” que ara fan servir “un 80%” dels vehicles que van a la costa. També la Cambra reusenca demanaria “un gest” a Foment i, ja que ha dit que no plantejarà més autovies al costat d'autopistes no saturades, proposaria que es plantegi “la gratuïtat de l'AP-2” entre Montblanc i Lleida”.
Suport des de Barcelona
Els suports a l'A-27 arribaven ahir fins i tot de la Cambra de Barcelona, des d'on es retreia al ministre que digués que els ports no es veurien afectats per les retallades, quan l'autovia “és la sortida natural del port de Tarragona cap a l'interior de la península”.
LA XIFRA
L'autovia Alcover-Valls, en perill
La Cepta alertava ahir que l'aturada de l'A-27 no afectarà tan sols la zona de Tarragona, sinó que “també perd capacitat competitiva la zona del Baix Camp”, ja que si no es fa també es posa en dubte la construcció de la C-37 entre Alcover i Valls, que havia d'atorgar a la comarca una sortida alternativa cap a l'interior. Fonts del Departament de Política Territorial explicaven que ara mateix s'està fent l'estudi informatiu de l'obra, i la idea, després, és realitzar tota la tramitació prèvia (exposició pública, declaració d'impacte ambiental, redacció i licitació del projecte) amb l'horitzó d'adjudicar-lo “el 2011 o el 2012”, si bé admetien que el que passi finalment amb l'A-27 fins a Montblanc podria condicionar la seva urgència.
Les mateixes fonts asseguraven que el govern pressionarà Foment perquè “d'una manera o altra” torni a impulsar l'obra de l'autovia amb diner privat. Ho confirmava el conseller Joaquim Nadal, que titllava “d'imprescindibles” les obres del tram entre Valls i Montblanc, i indicava que l”única solució” és que els treballs es reprenguin a través del sistema de finançament públic i privat que el ministeri ja ha previst per a altres casos, semblant al peatge a l'ombra que el govern ha fet servir en obres com ara l'autovia C-14 entre Reus i Alcover.