Indignació pels llargs retards a Renfe
Adif fa obres per adaptar la via de Girona a Vilamalla a l'ample internacional
Els trens de Renfe que fan el recorregut de Portbou a Barcelona van acumular ahir retards de més d'una hora, segons les queixes de diversos usuaris que es van posar en contacte amb aquest diari. Renfe va informar que els retards són causats per les obres que fa Adif entre Girona i Vilamalla per posar en servei noves instal·lacions de seguretat i gestió del trànsit dins el projecte d'instal·lació del tercer carril per adaptar l'actual via convencional a l'ample internacional.
Els portaveus de Renfe van admetre ahir mateix que s'havien registrat retards de 35 a 40 minuts, però que els endarreriments acumulats devien ser de 30 minuts de mitjana. Molts usuaris es van queixar de les llargues esperes al sol o aturats en estacions de la meitat del trajecte, com ara Flaçà.
Segons les previsions d'Adif, les obres van començar divendres i s'allargaran fins avui cap al tard. Precisament, la companyia ferroviària ja té previst un dispositiu d'autobusos, amb sis unitats a Girona i sis a Figueres, per si hi ha alguna incidència durant el període d'execució de les obres. A més, Renfe ha reordenat tota la flota de trens regionals i mitjana distància, de manera que els passatgers es poden trobar amb algun tren que no coincideixi amb el que està establert en la taula d'horaris.
Les operacions que es duen a terme aquest cap de setmana consisteixen en la posada en servei d'un dispositiu anomenat bloqueig automàtic en via doble banalitzada. Es tracta d'un sistema de seguretat essencial per a la correcta gestió i regulació del trànsit, ja que permet relacionar automàticament els senyals que protegeixen els trams o cantons en què estan dividits els trajectes, i impedeix que dos trens utilitzin de manera simultània un mateix tram.
Paral·lelament, es fan les operacions d'adaptació dels nous enclavaments electrònics (sistemes que gestionen tots els senyals, canvis d'agulles i altres dispositius que ordenen els moviments dels trens en els trajectes i estacions), que s'han instal·lat a les estacions de Girona, Flaçà, Sant Miquel de Fluvià i Vilamalla, a més del centre logístic ferroviari de Girona, perquè puguin ser telecomandats des del control de trànsit centralitzat.