ERC vol millorar el Prat sense ampliar la tercera pista
Vilalta demana els 1.700 milions i decidir el projecte a Catalunya
L’afectació de la Ricarda, “una línia vermella”
La secretària general adjunta i portaveu d’ERC, Marta Vilalta, va plantejar ahir que es millori l’aeroport del Prat sense allargar la tercera pista, i va destacar que el seu partit defensa que arribi la inversió dels 1.700 milions i que el projecte es decideixi a Catalunya a través de la mesa tècnica en què participen agents socials, econòmics i institucionals. “L’acord no és per ampliar la tercera pista, l’acord és per poder invertir aquests diners i decidir des d’aquí com ho farem, i aquesta inversió no necessàriament ha d’incloure l’ampliació d’aquesta tercera pista”, va declarar a Europa Press.
La portaveu d’ERC va qualificar d’“innegociable” la preservació de l’entorn i de “línia vermella” l’afectació a la Ricarda, per la qual cosa va demanar buscar alternatives per aconseguir que el Prat “sigui un aeroport de primera”. Caldria, per a això, segons Vilalta, que l’aeroport el gestionés la Generalitat i no pas Aena. Va considerar que el debat sobre l’ampliació s’ha simplificat i pervertit, i que “hi ha hagut una proposta d’Aena que s’ha comprat acríticament per aquells que defensen la sociovergència de sempre”. Tot i així, va defensar que hi ha consens dins del govern, va advertir que l’ampliació no es pot fer en contra de l’opinió del territori afectat i va demanar a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que “no expliqui contes de fades” afirmant que es compensarà l’afectació mediambiental amb més àrees protegides quan “s’hauria de parlar de les compensacions no executades de l’anterior ampliació”.
D’altra banda, els grups ecologistes Depana, Amigos de la Tierra, Ecologistes en Acció, Greenpeace, SEO/BirdLife i WWF van demanar ahir per carta als presidents dels governs espanyol i català que aturin el projecte d’ampliació al·legant que vulnera tots els compromisos en la lluita contra el canvi climàtic.
Un 57% menys de viatgers al juliol
RedaccióL’aeroport del Prat ha tancat el juliol amb 2.271.991 passatgers, una xifra que representa una caiguda del 57,6% respecte al juliol del 2019. Tanmateix, ha registrat un creixement del 160,3% respecte al juliol de l’any passat, quan una nova onada de Covid va perjudicar l’activitat turística. Les instal·lacions han registrat 19.747 operacions, un 40,6% menys que el juliol del 2019 i un 90,4% més que l’any passat. El trànsit de mercaderies ha repuntat un 27% en comparació amb l’any passat, amb 11.836.378 tones, però encara està un 24,9% per sota dels nivells previs a la pandèmia. L’aeroport de Girona ha tingut 52.195 passatgers durant el juliol, un 82,3% menys dels que hi havia el 2019 i el de Reus, 25.070 passatgers, un 87% menys que fa dos anys.