Infraestructures i serveis

Puigneró vol que l’Estat rescati els peatges pendents per valor de 1.500 milions

El vicepresident reitera la demanda del traspàs de les infraestructures d’alta capacitat

Està obert a parlar d’altres sistemes de gestió alternatius a la vinyeta

El vicepresident del govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha reclamat al govern espanyol que defineixi el model que vol per finançar el manteniment de les vies d’alta capacitat que haurien d’incorporar la desaparició dels peatges de les quatre vies que a partir de dimecres quedaran de pagament a Catalunya i que són de titularitat de la Generalitat: C-16, entre Terrassa i Manresa; C-16, túnels de Vallvidrera; el túnel del Cadí i la C-32 entre Castelldefels i el Vendrell. Puigneró va explicar que les concessions acaben entre el 2036 i el 2039, i va demanar a l’executiu espanyol que se’n plantegi assumir el rescat com va fer amb les vies d’alta capacitat de la radial de Madrid mentre no esgoti el termini de dos anys a partir de l’1 de gener per definir el model que li marca la directiva europea. Seria un import al voltant dels 1.500 milions, “el que significa un 10% del dèficit fiscal que pateix anualment Catalunya”.

El vicepresident va assegurar que són partidaris d’implantar la vinyeta, com ja fa anys que defensen, i que “s’ajusta” a la línia que proposa la Unió Europea (UE) de fer pagar per ús de la xarxa i per qui més contamina, però estan “oberts a parlar” d’altres sistemes tecnològics que es puguin aplicar. El govern espanyol va anar ajornant una proposta fins que va incloure al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que va enviar a Brussel·les la proposta del pagament d’un peatge sota el model de tarifar tota la xarxa de gran capacitat amb el model de “qui contamina paga” i per ús, però no en va donar més detalls. Una mesura que voldria aplicar a partir del 2024.

En qualsevol cas, Puigneró va assegurar que el govern català no posarà cap model concret sobre la taula “on els catalans continuïn pagant i els ciutadans espanyols no”. El vicepresident també va tornar a reclamar, com ja va fer en la reunió del 2 d’agost amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, el traspàs de totes les infraestructures d’alta capacitat. “Ja hem pagat de sobres, i haurien de ser gestionades pel govern”, va reblar. Per Puigneró, aquest el traspàs és imprescindible per “donar coherència al model de finançament” i que no hi hagin dos ens gestors.

Mentre no es defineixi el model, el manteniment de les la C-32 i la C-33, que queden lliures de peatge, es finançaran amb els pressupostos de la Generalitat i costaran “un euro per persona a l’any, i dos euros si hi comptem la inversió”.

L’alliberament de les barreres suposa un estalvi d’uns 109 milions anuals per als usuaris, segons l’estimació feta pel Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, mentre que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana xifra el dels peatges de l’AP-7, entre Tarragona i Alacant, i l’AP-2, de Saragossa al Vendrell, en 752 milions anuals

LA XIFRA

109
milions
d’estalvi anual calcula la Generalitat que s’estalviaran els usuaris traient els peatges de la C-33 i la C-32.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.