Sis accessos nous a la C-32 per refer l’N-II amb menys cotxes
El govern destinarà 120 milions del 2022 al 2026 per fer els treballs a les dues vies
No preveu cap congestió en eliminar el peatge però sí que canalitzi el 85% del pas fins a Calella
A l’N-II s’actuarà per fases
La desaparició del peatge a la C-32 nord a partir d’aquest dimarts accelerarà la transformació de la carretera N-II en una via urbana, cívica, de passeig i amb la presència de menys cotxes, una de les demandes històriques dels municipis del Maresme. Els ajuntaments, Consell Comarcal, entitats i agents del territori són conscients que no hi haurà un tractament homogeni en tota aquesta via, com va quedar palès en l’estudi de mobilitat i propostes de millora viària que el Departament de Territori els va presentar ahir. Les previsions que fa el govern són que a partir de dimecres canalitzi el 85% del trànsit interurbà fins a Calella i, per fer més fàcil l’accés a la via que deixa de ser de peatge, també va anunciar-los que encarregarà un estudi informatiu per definir el disseny de sis nous possibles enllaços.
El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals els va presentar un estudi previ de com haurien de ser aquests sis enllaços nous, als quals se sumarien els treballs per completar-ne dos més: el de Llavaneres i el de Pineda de Mar. D’aquesta manera la C-32 nord passaria de tenir els 18 enllaços actuals a 24, i calculen que això suposarà una millora en l’accessibilitat a l’autopista que beneficiarà el 25% dels maresmencs. Els nous enllaços per facilitar el transvasament de trànsit de l’N-II a la C-32 són els d’Alella/Masnou, a la carretera de Teià, a Premià de Mar, a Vilassar de Mar, Canet i Calella.
Aquest estudi ja es va proposar en el Pacte de Mobilitat del 2020 i s’ha fet a partir de l’anàlisi de les dades de trànsit i el model de simulació amb totes les dades disponibles per secció censal dels municipis agregant-hi les xifres recollides a les estacions d’aforament que es van instal·lar per comptabilitzar els vehicles. Els resultats es poden veure en el gràfic que acompanya aquesta informació, en què es comptabilitzen i comparen les dades d’intensitat mitjana diària (IMD) i la intensitat en hora punta (IHP) que hi ha actualment a la C-32 i a l’N-II i fa una projecció del que esperen que passi a partir de dimecres que ve. En qualsevol cas, segons va explicar el secretari general de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, es preveu que la C-32 canalitzarà el 85% del trànsit interurbà fins a Calella i consideren que en cap cas es produiran congestions.
Aquest és un percentatge gairebé igual que el que ara registra el tram central, que funciona com a ronda de Mataró lliure de peatge i que, amb la supressió de les altres barreres, veurà incrementat només un 2% el pas de vehicles, fins a arribar al 87%. Font va deixar clar que aquest és només un estudi i falta veure “si es produeix d’aquesta manera o pot canviar radicalment”. Al Baix Maresme els increments de trànsit són d’entre el 5 i el 15%, el més important –d’entre el 20 i el 40%– s’identifica a Sant Andreu de Llavaneres, i a la resta de l’Alt Maresme seran d’un 20%.
El pla de mobilitat preveu 431 milions per al conjunt d’actuacions en tots els àmbits, però Font va explicar que estan pendents de negociar amb l’Estat 303 milions de l’acord amb l’Estat pel traspàs de l’N-II, però en qualsevol cas el compromís del govern, arribin o no, és destinar 120 milions, repartits al 50%, per a la C-32 i la reconversió de l’N-II. Les actuacions es prioritzaran en funció de l’impacte en la mobilitat i dels estudis socioeconòmics.
Eix cívic a l’N-II
A l’Alt Maresme és on actualment el trànsit a l’N-II és més elevat que el de la C-32 ja que no s’ha fet el perllongament de l’autopista i té millors connexions amb la comarca de la Selva. Tot i així, sense el peatge es preveu revertir en part els percentatges i que el 60% passin per la C-32.
Aquestes diferències entre la utilització de les dues vies entre el Baix i l’Alt Maresme també faran que les actuacions urbanístiques a l’N-II s’abordin amb solucions diferents segons els trams. Entre Montgat i Mataró en la licitació del projecte constructiu que es farà en breu es proposa que s’integri a la trama urbana i es converteixi en un eix cívic i que sigui un recorregut per a vianants, deixant un carril per sentit, ampliant voreres, construint fins a sis rotondes i fent un carril bici. Entre Arenys i Tordera les actuacions i projectes es faran per trams perquè s’hi registra més trànsit. Tot i així, s’ajustarà la capacitat de la via on sigui possible perquè vianants i ciclistes guanyin espai i es preveu construir fins a deu rotondes.
LES XIFRES
La C-33 absorbirà un 20% del trànsit a la C-17
A diferència del que passa amb la C-32 nord, l’alliberament del peatge a la C-33 entre Barcelona i Montmeló, via que també passarà a gestionar directament la Generalitat en finalitzar la concessió a Abertis, no anirà acompanyat de mesures complementàries de redisseny d’altres vies amb l’objectiu de millorar la mobilitat. Segons va explicar el secretari general de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, abans que se suprimeixin les barreres el trànsit a la C-33 i a la C-17, que s’utilitza com a alternativa que transcorre en paral·lel per no haver de pagar, està repartit al 50%. A partir de dimecres els percentatges variaran significativament, ja que la C-33 passarà a recollir-ne el 70% fins a Mollet, mentre que en el tram de Mollet a Montmeló les previsions són que s’incrementi un 10% el trànsit a la C-33. El juliol passat la C-33 va registrar una intensitat mitjana de trànsit de 31.084 cotxes en sentit nord i de 33.468 cotxes en sentit sud. Les úniques actuacions que s’hi faran seran el desmantellament de les infraestructures i el manteniment de l’àrea de servei.