Infraestructures

L'Estat no reprendrà les obres de l'N-II d'Orriols i Medinyà

abandonada Aquest tram queda fora finalment de les obres ‘indultades' pel Ministeri de Foment selva Solució al tram de la Selva entre Caldes i Maçanet, però no fins a Tordera que està ara en una situació d'incertesa

Les obres de l'N-II de Medinyà a Orriols finalment no es reprendran i continuaran aturades de manera indefinida. El ministre de Foment, José Blanco, va anunciar ahir les obres que se salvarien de la retallada pressupostària anunciada al juliol i, tot i que s'havia comentat que aquesta podria haver estat una de les actuacions beneficiades, finalment no ha estat així. El que sí que va fer Blanco és incloure els dos trams de l'N-II amb les obres aturades a la comarca de la Selva, entre Caldes i Maçanet, com a una de les 49 actuacions que s'havien reprogramat en el seu calendari d'execució o que s'havien rescindit en l'ajustament del juliol i que ara es veuran beneficiades d'aquesta millora pressupostària. En principi fa mesos s'havia anunciat que el recorregut entre Tordera i Caldes es licitaria tot junt, però en l'anunci d'ahir no es va citar el tram entre Maçanet i Tordera, fet que deixa en una situació d'incertesa aquesta part de l'obra.

Blanco va explicar, en general, que el ministeri disposarà de 700 milions d'euros addicionals, 200 més dels 500 previstos inicialment, per recuperar obres aturades o retardades per la retallada. Part d'aquests diners aniran per a l'N-II de la Selva, però també per a una altra obra que havia estat aturada, que és el pont sobre el riu Ter a Girona.

El diputat del PSC, Àlex Sáez, es va mostrar “satisfet” ahir per l'anunci, i va remarcar que per ells l'N-II és “absolutament prioritària”. “És positiu dins de les dificultats d'aquesta infraestructura”, va remarcar. Sáez va assenyalar que ara caldrà veure si el tram d'Orriols a Medinyà podria tenir “alguna sortida pressupostària o en el pla de col·laboració publicoprivat”.

Crítiques de CiU i ERC

El diputat de CiU, Jordi Xuclà, va ser molt dur alhora de valorar l'anunci del ministre, i el va acusar de fer una política de “contaminació i desinformació”, amb un art de “vendre duros a quatre pessetes”. Xuclà considera que l'anunci de l'aturada de l'obra entre Orriols i Medinyà posa de relleu que el govern ha portat a la pràctica els seus plans, afirma, de no fer més obres paral·leles a infraestructures de peatge. “Queda descartat el desdoblament fins a la frontera francesa”, va opinar. Xuclà també va acusar Blanco de “fragmentació” i va advertir que queda fora de l'anunci també el tram entre Maçanet i Tordera, a causa d'“un túnel que encareix que les empreses obtinguin l'aval dels bancs”. Respecte d'això va avisar que el ministeri va afirmar que “les obres que no es fan ara quedaran ajornades fins al 2015”.

Per la seva part, el diputat d'Esquerra, Francesc Canet, va assenyalar que mantenia l'“l'escepticisme després de tant de temps sentint anuncis”, i va qualificar l'actuació de Blanco de “monument a la improvisació constant”. Canet va opinar que l'anunci d'ahir “fragmenta una infraestructura estratègica”. “No he pas sortit més tranquil del que he entrat a la comissió de Foment”, va remarcar Canet, que també va assenyalar que durant l'aprovació dels pressupostos de l'Estat “es pot intentar una última temptativa” per salvar el tram entre Orriols i Medinyà.

Estem satisfets. És positiu dins de les dificultats d'aquesta infraestructura
Àlex Sáez
diputat del psc
Mantinc l'escepticisme després de tant de temps sentint anuncis
Francesc Canet
diputat d'esquerra
Blanco fa una política de contaminació i desinformació
Jordi Xuclà
DIPUTAT DE CiU

L'alegria de la Selva contrasta amb la preocupació al tram nord

L'alcaldessa de Vilademuls, Dolors Rovirola, que a més és diputada de CiU al Parlament, creu que ha arribat el moment de plantejar-se “fer pressió i mobilitzar-se” perquè el Ministeri de Foment inclogui les obres de l'N-II en els pressupostos de l'any que ve. Rovirola, tot i que no confiava massa que el govern Zapatero reconduís la situació, es va mostrar decebuda per l'anunci del ministre Blanco.

“Encara que ho vèiem negre, sempre teníem l'esperança que ho solucionarien”, va dir. L'alcaldessa va reiterar la seva preocupació per com han quedat els terrenys on ja s'hi ha treballat i la problemàtica que això suposa per als veïns afectats.

Per l'alcalde de Sils, Martí Nogué (IdS-PM), és una “immensa alegria” que es tiri endavant l'obra. “És una obra molt esperada, ara només queda demanar que intentin accelerar-la al màxim per recuperar el temps perdut.”, va afegir Nogué. L'alcalde de Sils va voler mostrar el seu agraïment “a tots els que han fet pressió perquè finalment aquesta obra tiri endavant”.

L'alcalde de Maçanet de la Selva, Alfons Soms (PSC), va mostrar també la seva satisfacció. “A tots els alcaldes dels municipis afectats ens preocupava moltíssim. És una molt bona notícia, per nosaltres és un tram vital, pel seu estat i per la seva situació i pel perill de les obres”, va explicar. Soms va afegir que, al seu parer, era “ineludible” no continuar l'obra, com a mínim pel que fa al tram Caldes-Sils-Maçanet.

L'alcalde de Caldes, Joan Colomer, va manifestar que les declaracions de Blanco entren dins “del que tocava”. “Era el que estava previst des de fa temps. A principi d'any és el que se'ns va dir, i en aquest sentit no és cap novetat. Ara el que esperem és que es compleixi”, va afegir-hi.

Per la seva part, el regidor d'Urbanisme, Joan Pluma, va considerar “molt important per a Girona i per a les comunicacions de la ciutat” que el nou pont sobre el Ter vagi endavant en especial perquè “és essencial per a la Facultat de Medicina”. Pluma va lamentar que no es faci el desdoblament del tram nord de l'N-II.

‘Indult‘ per a 49 infraestructures

El pla global indulta 49 infraestructures que corresponen a 98 actuacions en els dos anys vinents i eleva el muntant a rescatar de 500 a 700 milions. D'aquests 49, 10 corresponen a Catalunya: A2, A14 (Lleida-Sopeira), A22 (Lleida-Osca), A27 (Tarragona-Montblanc), l'autovia orbital de Barcelona B40, les obres complementàries del Túnel de Vielha a l'N-230, i les variants de l'Aldea, de Vallirana i de Benicarló-Vinarós de l'N-340. Alhora, Foment inclou obres com ara la reordenació d'accessos a l'aeroport de Reus-Tarragona i el pont sobre el riu Ter.

En inversió ferroviària, no obstant això, queda exclòs l'accés al port de Barcelona i a l'aeroport del Prat mentre es manté el termini del 2012 del TAV Barcelona-Figueres que ha d'enllaçar amb Perpinyà. En la seva compareixença a la comissió de Foment del Congrés, formalment a petició pròpia però forçada pels grups, Blanco va avançar el lot de vuit infraestructures que es posaran a licitació el 2010 per valor de 5.000 milions dins el pla extraordinari d'infraestructures (17.000 milions). Un lot del qual Catalunya en queda exclosa. En algun cas com el del port de Barcelona, segons Blanco, perquè el projecte no està acabat.

Des de la Generalitat, el conseller de Política territorial, Joaquim Nadal, va acollir el rescat com un acte de contrició: “És la correcció d'una anomalia que feia perillar obres cabdals”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.